Összehasonlító gyógypedagógia
oktatás
A gyógypedagógia egyik ága, amely különböző gyógyped.-i folyamatokat, elméleteket, tevékenységeket elemez, hasonlít össze. Tárgya: a gyógyped. teljes fogalom- és jelenségköre, ha fennállnak az összevethetőség lehetőségei; ilyen, pl. a gyógyped. körébe tartozó népesség, a speciális nev.-i folyamat, az intézményrendszer, a terminológia. Az összehasonlítás ált. kultúrák és nyelvterületek, tört.-i korszakok és időszakok, a különféle gyakorlati-módszertani eljárások, a gyógyped.-társtud.-ok kutatási eredményei között történik. Összehasonlíthatja a gyógyped. egyes ágait, a gyógyped.-t a ped. más területeivel, ill. az egyes országok gyógyped.-it. Funkciója és jelentősége: a gyógyped.-i fogalmak, koncepciók és tevékenységek tartalmában új hatások érvényesítése, a különbözőségek elemzésével a vizsgált gyógyped.-i jelenség pontosabb értelmezése, várható tendenciák megállapítása. Mo.-on az összehasonlító gyógypedagógia kezdete a XX. sz. elejére nyúlik vissza, amikor a gyógyped. fogalmáról, elméleti rendszeréről hazai és nemzetközi egybevetések alapján széles körű viták bontakoztak ki. ? Kutatási módszerei: szakirodalom feltárása, problématört.-i vizsgálódás, dokumentum-, struktúra- és elméletelemzés, modellképzés.
Mesterházi Zsuzsa
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|