Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Osztályba s... ----

Magyar Magyar Német Német
Osztályba s... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Osztályba sorolás

Annak megállapítása, hogy az isk.-ba felvett tanulók melyik szervezeti keretbe (osztályba) fognak tartozni. Korábban az osztályba sorolás alapja az oktatás tartalma és a tanulók előmenetele volt. Az utolsó három évszázadban alapvető szempont a gyerekek, ifjak életkora. Az osztályba soroláskor az életkor figyelembevétele kétféle célból történhet: életkor szerint homogén vagy heterogén oszt.-ok kialakítására kerülhet sor. Az azonos évjáratba tartozó gyerekek közötti különbségek miatt (egyéni különbségek az oktatásban) még életkori homogenitás esetén is gyakori más jellemzők figyelembevétele. Az isk.-kezdés idején az életkor mellett fontos szempont az iskolaérettség (korrekciós osztályok, fejlesztő osztályok). A tanulmányok közben megjelenhetnek más osztályba sorolási szempontok is (túlkorosok, átlagnál gyorsabban haladók, streaming, setting, tagozatos osztályok, koedukáció, nemzetiségi osztályok, cigány osztályok). Az életkor szerint heterogén osztályba sorolásra szükség lehet kis tanulólétszám esetén (részben osztott iskolák, osztatlan iskolák), de ismeretesek olyan ped.-i koncepciók is, amelyekben a különböző életkorú tanulók egy osztályba sorolása az adott gondolatrendszer fontos eleme (Maria Montessori, Peter Petersen).

M. Nádasi Mária



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is