Osztályfőnök
oktatás
Az a ped., aki az ig. megbízása alapján, ped.-i vez.-ként alapvető szerepet játszik egy bizonyos számú tanuló, azaz egy oszt. isk.-i életének szervezésében. Az osztályfőnöki szerep alapvetően függ azoktól a társ.-i, közokt.-pol.-i és intézményi folyamatoktól, amelyek a nevelés t, a nev.-hez való viszonyt meghatározzák, és függ attól, ahogyan az isk. egésze mint szabályozó intézményrendszer e folyamatban elhelyezkedik. Az osztályfőnök feladatkörét, funkcióit, a rendelkezésre álló tanórakeretet, a finanszírozás módját és mértékét az adott isk. szerv.-i működési szabályzata és pedagógiai program ja tartalmazza (osztályfőnöki óra). A hagyományos osztályfőnöki funkciók: az adott oszt.-lyal kapcsolatos adminisztratív feladatok ellátása, az egyes tanulók megismerése és differenciált fejlesztése, a tanulócsoport fejlesztése (közösség, osztályközösség), közvetítés az oszt. és a tantestület, ill. az oszt.-ba járó tanulók szülei és a tantestület között, kapcsolattartás a szülőkkel, az oszt.-ban tanító ped.-ok munkacsoportjának vezetése. Az isk. demokratizálása, a gyermeki, a diák- és szülői jogok hangsúlyossá válása következtében gazdagodik az osztályfőnök szerepköre a felek közötti folyamatos egyeztetés funkciójával.
Szekszárdi Júlia
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|