Osztálymérnökség
Folytonos gondos kezelést igényel a pályafelügyelet, a
vasutak építményeinek jókarban tartása, továbbá újabb építmények tervezése és
megépítése. Ezért a vasutak vonalait apróbb, 100-150 kilométerre tehető osztályokra
osztják s kezelésüket O.-ekre bizzák. Az O.-ben rendesen három-négy mérnök van
és a szükséges kezelő személyzet. Alája rendelvék a vonal szakaszán levő
pályafelvigyázók (l. o.) és pályaőrök (l. o.). Ez utóbbiak teszik az állandó
személyzetet, a munkások és kézművesek száma azonban a szükséglet szerint
változik. Az állandó személyzet szolgálata két fő részre osztható, u. m.
pályafelügyeleti és pályafentartási szolgálatra. Az előbbine hatásos
gyakorolhatása végett az állandó személyzetet felesketik és rendőri hatalommal
ruházzák fel. A rendes fentartás céljaira évenkint újra megállapított
költségelés alapján évi megszabással adnak hitelt az O.-ek rendelkezésére. Ugy
ennek a felhasználását, valamint az O. munka- és jogkörét külön állandó
utasítások szabályozzák.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|