Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Osztályokba... ----

Magyar Magyar Német Német
Osztályokba... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Osztályokba sorolás

oktatás

Adatok rendezésé nek az a módozata, amellyel a rendezetlen adatok at meghatározott csoportokba, intervallumokba (oszt.-okba) foglalva áttekinthetővé válnak jellegzetességeik (pl. eloszlás, a szóródás terjedelme), felismerhetők lesznek, továbbá alkalmassá válnak az adatok matematikai statisztikai elemzésre.

1. Az osztályokba sorolás alapproblémája az oszt.-ok (intervallumok) számának és terjedelmének meghatározása. Tapasztalatok szerint jól áttekinthetők és ábrázolhatók a 15?20 oszt.-ba sorolt adatok.

2. A pedagógiá ban gyakran használt százalékos (=100 fokú) skálával kapott adat okat célszerű 20 oszt.-ba sorolni. Így az oszt.-intervallumok terjedelme 5%-os, könnyen kialakíthatók az oszt.-ok: 0,0?5,0%, 5,1?10,0%, stb.

3. Az intervallumok előre meghatározása esetén előfordulhat, hogy egyes oszt.-okba nem kerül egyetlen adat sem. Pl. ha egy tudásszintmérés ben a legalacsonyabb teljesítmény 23%, a legmagasabb 86%, akkor (5% szélességű oszt.-okba sorolás esetén) ?üres marad? az alsó 4 és a felső 2 oszt. ? Numerikus adatok esetén az egy-egy oszt.-ban lévő adatokat (tehát az egész oszt.-t) az adatok számtani középértéke képviseli a további adatfeldolgozásban. Ezért úgy célszerű megállapítani az oszt.-szélességet, hogy páratlan számú adatértéket fogjon át. Ekkor ugyanis a nagyságrendben középső adat (tehát valódi adat, egészszámú oszt.-elemek esetén pedig egész szám) lesz az oszt.-közép. Pl. ha egészszámú adatokat 5-ös szélességű oszt.-okba sűrítjük, akkor pl. a 16; 17; 18; 19; 20 értékű adatok osztályának osztályközepe 18. Az oszt.-ok másik jellemző adata még, hogy hány adatot tartalmaznak.

Orosz Sándor



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is