Osztályozás
oktatás
A tanulók teljesítményét minősítő, számjegyekben kifejezett értékelés. Célja, hogy mind a ped., mind a tanuló, mind a szülő számára világossá tegye, hogy a követelményekhez viszonyítva milyen szintű a tanuló teljesítménye. Az osztályozás egyben értékelést isfejez ki. Az osztályozás többnyire nem objektív kritériumokon, hanem a tanár szubjektív megítélésén, becslésén alapul. Az osztályozás objektivitása fokozható egzakt méréseken alapuló tantárgytesztek alkalmazásával. Kizárólagos alkalmazásuk esetén azonban a tanár nem kaphat teljes képet a tanuló képességeinek alakulásáról. Hazánkban ötfokozatú osztályozási skálát alkalmaznak, s a ped.-ok a tanulók tudását évközben érdemjegyekkel, félévkor s a tanév végén osztályzatokkal minősítik. A világ számos más országában azonban ettől eltérő módon történik az osztályozás. Németo.-ban 6 oszt.-zatból álló skálát alkalmaznak, az 1-es a legjobb, a 6-os a legrosszabb. Nagy-Britannia isk.-iban a skála ötfokozatú, de az 5-ös csak értékhatár és nem osztályzat, hiszen az 5-ös átlag alatti teljesítményt jelent. Az amerikai isk.-ban betűkből álló ötfokozatú skálát használnak, amelyet mínusz- vagy pluszjelekkel egészítenek ki.
Fehér Katalin
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|