Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Osztályozás... ----

Magyar Magyar Német Német
Osztályozás... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Osztályozás nélküli értékelés

oktatás

Az értékelésnek az a formája, ahol elmarad a teljesítmény értékének számmal, érdemjeggyel, osztályzat tal való kifejezése. Az oszt.-ozás az európai nev. tört.-ében mintegy négy évszázados múlttal rendelkezik. A ped.-i, pszich.-i kutatás ok újabb és újabb szempontokból elemezték/elemzik hatását. A megfogalmazódó fenntartások ellenére teljesítmény centrikus oktatási rendszerekben (teljesítményközpontú tanítás) , így nálunk is, nem reális osztályozás nélküli értékelésre való átállásra gondolni. Nem véletlen, hogy követők nélkül maradt az a kísérlet, amely az 1968/69-es tanévtől az 1974/75-ös tanévig tartott, s a gimn.-i oktatásban vizsgálta az osztályozás nélküli értékelés lehetőségét, s hogy több felbuzdulás ellenére mára az osztályozás nélküli értékelés főképp csak az isk.-kezdés évében és kísérletekben van jelen. ? Az osztályozás nélküli értékelés a gyermekközp.-ú szemlélettel működő isk.-ban (gyermekközpontúság a nevelésben) gyakori. Ezek lehetnek áll. isk.-k (pl. Dánia, Svédo.); a reformpedagógia egy-egy irányzatához kapcsolódó isk.-k (Waldorf-pedagógia, Peter Petersen); de lehetnek saját gyermekközp.-ú koncepciót követő isk.-k (pl. Kincskereső Isk.) is. Az osztályozás nélküli értékelés esetében az egyéb értékelési megoldások, mindenekelőtt a szóbeli és írásbeli szöveges értékelés szerepe felértékelődik.

M. Nádasi Mária



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is