Osztályrendszer
oktatás
Évfolyamrendszer: okt.-szervezési mód az isk.-ban. Eszerint a tanulókat megszerzett tudásuk alapján oszt.-okba, évf.-okba csoportosítják; az oszt.-ok egymásutánja a tananyag elsajátításának egymásra épülő fokozatait jelenti. Egy-egy oszt., évf. tananyagát egy-egy tanév ideje alatt sajátítják el a tanulók. A nev.-tört.-ben az osztályrendszer első megnyilvánulásai Beda Venerabilis angolföldi isk.-jában jelentek meg a VIII. sz.-ban. A középkor isk.-iban megszerzett tudásuk szerint csoportosultak a tanulók az alsó és középszinten; magasabb csoportba jutásuk feltétele a megelőző csoport tananyagának elsajátítása volt. Az oszt.-ba sorolás életszerű logikáját adta az oktatás törzsanyagát nyújtó latin nyelvtud. tanításának menete. A XIV?XVI. sz. isk.-iból írásban is ránk maradtak oszt.-okra és tanévekre lebontott tananyagrendek. ? A jezsuiták által 1599-ben közreadott Ratio Studiorum isk.-s szerv.-e és tananyagrendje már differenciált oszt.-rendszerre és tanévrendszerre épült isk.-ik alap-, közép- és felső szintjén; lényegében ezt követték a többi szerzetesrend isk.-iban is. Comenius Didacta magna-jában a gyakorlatban már évszázadok óta kikristályosodott osztályrendszert és tananyagrendszert írta le, s látta el újabb ped.-i indoklással. Az osztályrendszer ? bár a XX. sz.-ban bizonyos reformped.-i áramlatok az oszt.-ok helyett (azokat elavultnak minősítve) másféle tanulócsoportosításokkal kísérleteztek ? lényegében a XX. sz. végén is a legelterjedtebb okt.-szervezési mód hazánkban is, a világon is.
Mészáros István
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|