Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Osztályrend... ----

Magyar Magyar Német Német
Osztályrend... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Osztályrendszer

oktatás

Az isk.-i tanítás-tanulás megszervezésének egyik lehetséges formája, amelynek során a tanulókat valamilyen szempont szerint (pl. életkor, intelligencia, érdeklődés stb.) egy csoportba sorolják, és ebben a keretben valósul meg a tananyag elsajátítása, a ped.-i folyamat. A tanításnak ilyen módon való megszervezése alapvetően a tömegokt. igényének megjelenésével esik egybe, és kb. a XVI. sz.-ra tehető. Elméleti megalapozását Comenius: Didactica magna c. munkájában találhatjuk meg. Az elmúlt évszázadok során, különösen a XIX?XX. sz. fordulóján (a reformpedagógiai irányzatok keretében) több kísérlet történt az osztályrendszer hagyományos formájának megszüntetésére (mannheimi iskolarendszer, Jéna-terv, Dalton-terv). Ennek ellenére az osztályrendszer még napjainkban is uralkodó jellegű formáját adja az oktatásnak. Az osztályrendszert ért főbb kritikák: a tanulás kerete csoportos, de annak folyamata valójában individuális; nem teszi lehetővé az eltérő képességű, érdeklődésű tanulóknak megfelelő haladási ütem kialakítását, lefelé nivellál stb. Hátrányok csökkentésére vezették be a fakultatív csoportok keretében történő oktatást, az oszt.-ok csoportbontását. Ezen keretek között nagyobb lehetőség nyílik a tanulók eltérő képességeinek, érdeklődésének figyelembevételére.

Pfister Éva



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is