Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Óvoda-iskol... ----

Magyar Magyar Német Német
Óvoda-iskol... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Óvoda-iskola átmenet

A gyermek életének ötéves kortól a hét-nyolc éves korig tartó időszaka, amelyet a rugalmas beiskolázás lehetőségével a kisisk.-skor követ. Ebben az időszakban készül fel, ill. tanul meg alkalmazkodni az isk.-i élethez, megváltoznak a test arányai, a fej-törzs aránya a felnőttét közelíti. A gyermek már képes bármely összetett mozgás (pl. kétkerekűn biciklizés, úszás) elsajátítására. Javul a finommozgás képessége, rajzai egyre inkább a realitást tükrözik. Formálódnak a műveleti gondolkodás alapjai, javulnak a metakogníciós képességek. Csökken az egocentrizmus, létrejön a decentrálás, a mások téri, illetve személyes helyzetébe való belehelyezkedés képessége. A fogalmi emlékezet térhódításával nő a gyermek emlékezetének terjedelme, a szándékos figyelem tartóssága. A gyermek egyre összetettebb, sokszereplős, szimbolikus szerepjátékokat, körjátékokat, társasjátékokat játszik, bonyolult szerkezeteket épít. A gondolkodás már nem a percepció által vezérelt, a gyermek képes az anyagállandóság, mennyiségállandóság megértésére. A fejlődés a soralkotás és oszt. elemi műveletein keresztül a reverzibilitás hoz és a számfogalom kialakulásához vezet. A 4?7 éves gyermekeknek szükségük van a közösségre, csoportjaik strukturáltak, de az együttesség még tisztán örömforrás, mentes a teljesítménykényszertől. A normális fejlődésű gyermek 6?7 éves korára isk.-éretté válik, e folyamatot segíti az óvodai nevelés.

Páli Judit



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is