Óvoda
oktatás
A közokt.-i rendszer szakmailag önálló nev.-i intézménye, amelyben a gyerekeket hároméves kortól az isk.-ba lépésig, de legfeljebb hétéves korig nevelik, kiegészítve a családi nev.-t. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. sz. tv. az óvodaba járást ötéves kortól kötelezővé teszi. Az óvoda alapvető funkciói: óvó-védő, szociális, nevelő-személyiségfejlesztő, a prevenciót és a korrekciót is beleértve. Az óvodai nev. célja az óv.-sok sokoldalú, harmonikus fejlődésének, a gyermeki személyiség kibontakoztatásának elősegítése az életkori és egyéni sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével. Az óvodában a gyermeket tisztelet, elfogadás, szeretet és megbecsülés övezi. Az óvoda lehetővé teszi és segíti a gyermek személyiségfejlődését, egyéni képességeinek kibontakoztatását. A gyermeket különleges védelem illeti meg, érdekei mindenek felett állóak. Az óvodában a gyermeket érzelmi biztonságot nyújtó derűs, szeretetteljes légkörnek kell körülvennie. Az óvodaban gondoskodnak a gyermekek egészséges fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges személyi és tárgyi környezetről; a gyermekek testi, szociális és értelmi képességeinek egyéni és életkor specifikus alakításáról; a gyermeki közösségben végezhető sokszínű, az életkornak és a fejlettségnek megfelelő tevékenységekről, különösen a mással nem helyettesíthető játékról; a tevékenységeken keresztül az életkornak megfelelő műveltségtartalmak közvetítéséről. Az óvodában a nevelőmunkát óvodapedagógusi oklevéllel rendelkező szakképzett óvodapedagógus ok végzik. E tevékenységben szükség esetén egyéb szakemberek is közreműködhetnek. Az óvodaügy közp.-i ágazati irányítása a Művelődési és Közokt.-i Min. hatáskörébe tartozik.
Mikó Magdolna
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|