Pakisztán oktatásügye
oktatás
A Pakisztáni Iszlám Köztársaság 1947. aug. 14-én jött létre, Indiától függetlenedve. Lakossága 119 107 000 fő (1995), megoszlása: 66% pandzsábi, 13% hindi, 8% urdu, 4% pastu, 9% arab és brahui. Hiv. nyelv az urdu, de a hiv. életben és a felsőokt.-ban elterjedt az angol. Az egy főre jutó GDP: 430 USD (1993). Az alapisk. 5 évf.-os, a koroszt. 58%-a jár ide, a lemorzsolódás 50%-os. Ezt a m. ált.-isk. felső tagozatának megfelelő, de attól elkülönülő 3 évf.-os szakasz, majd az alsó középisk. 2 évf.-a követi. A felső középisk. 2 évf.-a tulajdonképpen már a felsőokt. része. Közp.-i vizsga a 10. és a 12. évf. után van. A középisk. után van lehetőség a szakmai képzésre. Az isk.-k közp.-i ttv.-vel működnek, tkv.-eket a tartományi tkv. hivatalok készítenek. A világi isk. mellett önálló kormányzati támogatással működő iszlám vallási isk.-k is vannak. Az isk.-k irányítása az oktatási min. alá tartozik, teljes kormányzati felügyelettel. Az egy.-ek autonómiát élveznek. A kormány az oktatási fejlesztéseket finanszírozza, a mindennapos kiadásokat a tartományi vezetésnek kell állnia. 1992-ben a GNP 2,7%-át fordították oktatásra. Az okt.-pol. legfőbb problémája az analfabétizmus felszámolása, a felnőttokt. kiterjesztése és a medreszék (iszlám isk.-k) integrálása a köz- és felsőokt. rendszerébe. Megoldandó a modern technika színvonalához igazodó szakképzés, valamint a nemek és vallási csoportok egyenjogúsága.
Bánfi Ilona
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|