Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Paradigma... ----

Magyar Magyar Német Német
Paradigma... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Paradigma

Pedagógiai (gör.?lat.):

1. ragozási minta,

2. összehasonlításra használt példa,

3. szemlélet- és gondolkodásmód, amely T. S. Kuhn amerikai tud.-filozófus és tud.-történész szerint egy-egy tört.-i korszak tud. felfogását és kutatását alapvetően meghatározza.

Az oktatásra és nev.-re vonatkozó kutatásokat a XIX. sz.-ban elsősorban a bölcsészettud.-ok (filozófia, tört.-kritika) határozták meg (tört.-i-filozófiai v. szellemtud.-i paradigma). Herbart munkássága révén vált a ped. a tanítóképzés segédtud.-ából egy.-i tud.-nyá, és igyekezett elfoglalni helyét más egy.-i tud.-ok (katedrák) között. Ekkor alakult ki ? máig ható érvénnyel ? az ?egy.-i ped.? hármas felosztása (nev.-elmélet, didaktika, metodika). A XIX?XX. sz. fordulója óta a fejlődés- és gyermekpszich. gyakorolt rá döntő hatást (Piaget, Clapar?de) . Hatására a nev.-tud. a nev. tényszerű vizsgálatát kezdte jelenteni, míg a nev.-t irányító értékeket meghagyta a nev. filozófiája körében. A kutatás módszereire elsősorban a kísérleti pszich. nyomta rá bélyegét (viselkedéstud.-i paradigma). A XX. sz. harmincas éveitől világszerte kibontakozó tervgazdálkodás, később pedig a II. vh.-t követő oktatási reformok ihlették elsősorban az oktatási rendszerek közgazdasági, szociológiai, statisztikai, demográfiai kutatását, illetve az okt.-tervezés kibontakozását (társ.-tud.-i paradigma). Ez utóbbiak nem integrálódtak a ped. eredeti fölfogásába, hanem rendszerint megmaradtak saját tud.-uk szakágaként (okt.-gazdaságtan, okt.-szociológia, okt.-demográfia, okt.-statisztika stb.), vagy pedig egyfajta határtud. szerepét töltik be a felsorolt tud.-ok, valamint a ped. között.

Kozma Tamás



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is