Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Pedagógiai-... ----

Magyar Magyar Német Német
Pedagógiai-... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Pedagógiai-szakmai szolgáltatás

oktatás

Az 1985-ös közokt.-i tv. életbelépése óta használatos közokt.-pol-i kategória; gyűjtőfogalom azoknak a tevékenységeknek, igénybe vehető lehetőségeknek, szolgálatoknak megjelölésére, amellyel az erre felhatalmazott intézmények, ill. személyek a közokt.-i intézmények, valamint az ott dolgozó ped.-ok szakmai munkáját igények szerint segítik. Jogszabály szabja meg a pedagógiai-szakmai szolgáltatás ellátására jogosultakkal szemben támasztott követelményeket. A megyei, főv.-i önkormányzat köteles gondoskodni területén a pedagógiai-szakmai szolgáltatás lehetővé tételéről intézmény működtetésével vagy más módon. Az oktatási min., ill. a közokt.-ban hatáskörrel rendelkező min.-ek meghatározott szakterületen gondoskodnak országos pedagógiai-szakmai szolgáltatások megszervezéséről. ? A pedagógiai-szakmai szolgáltatás területei:

1. Szaktanácsadás, amely helyi ped.-i programok, ttv.-ek kidolgozásához, átvett programok adaptálásához; a ped.-i fejlesztő tevékenység elemzéséhez, értékeléséhez; a tkv.- és taneszközfejlesztéshez nyújt segítséget. Terjeszti a hatékony módszereket, eljárásokat csoportos ismertetés, ill. egyéni tanácsadás keretei között.

2. Ped.-i tájékoztatás és ennek keretében programok, ismerethordozók, publikációk, dokumentumok, médiák, feladatbank, tudásmérési eszközök gyűjtése, hozzáférhetővé tétele, oktatástechnológiai, számítástechnikai szolgáltatások.

3. Pedagógus-továbbképzés, amely változatos munkaformák keretei között közvetíti a szaktud. eredményeket, ped.-i, vez.-i tapasztalatokat, közreadja a figyelemre méltó kezdeményezéseket.

4. Vizsgálatok, felmérések szervezése, az eredmények elemzése, értékelése.

5. Tanulmányi versenyek, vetélkedők, kiállítások, hangversenyek, bemutatók. A fentiek szolgáltatásként való felfogása az 1985-ös oktatási tv., majd az 1993-as közokt.-i tv. közokt.-irányítási felfogását, és az ezek nyomán bekövetkezett változásokat tükrözi. Ennek elemei: a közokt.-i intézmények nagyfokú önállósága szakmai programjaik megalkotásában, taneszközeik megválasztásában; az önkormányzati intézményfenntartók szakmai irányítási és felügyeleti ellenőrzési jogának megszűnése; a ped.-i munka ttv.-i szabályozási módjának lényegi módosulása; a monolitikus felfogású ped.-i értékrend eltűnése, a pluralisztikus értékrend érvényességének elismerése; a magánkezdeményezések egyenjogúsítása a közokt.-i szférában. Ezek következményeként megszűnt a centralizált közokt.-irányítás részelemét képező szakfelügyeleti hálózat, amelynek feladata nagyrészt a közp.-i ped.-i dokumentumok gyakorlati munkában való érvényesülésének előmozdítása volt. Helyébe a szaktanácsadás lépett, amely nem a közp.-i irányítási szándékok közvetítése, hanem az intézmények belső szakmai erőinek helyi szükségleteknek megfelelő fejlesztése. Másik következményként átalakult a ped.-továbbképzés funkciója abban a tekintetben, hogy plurális értékrendű választékot kell felkínálnia, s nem működhet transzmisszióként valamely ideológia vagy ped.-i felfogás szolgálatában. Ezekből származó további következmény a pedagógiai-szakmai szolgáltatást végző személyek és intézmények szakmai önállósága és a pedagógiai-szakmai szolgáltatást végző hálózat közvetlen irányítási funkcióinak megszűnése. A pedagógiai-szakmai szolgáltatás közokt.-pol-i törekvésekkel egybehangzó működését a min. a ped.-továbbképzés és szaktanácsadás jogi szabályozásával, tartalmi prioritások indoklásával, fejlesztési alapok működtetésével, az országos koordináció szerv.-i feltételeinek megteremtésével, helyzetfeltáró elemzésekkel és célfinanszírozással segíti elő. Az intézményfenntartók, az intézmények és a ped.-ok közvetlen igénymegjelöléssel, bírálattal, ill. a pedagógiai-szakmai szolgáltatást felkínálók közötti választással alakíthatják, befolyásolhatják a szolgáltatások tartalmát és minőségét. ? A pedagógiai-szakmai szolgáltatások alapintézményei a főv.-i és a megy.-i pedagógiai intézetek, az Országos Közoktatási Intézet, a zeti Szakképzési Intézet, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, az Országos Közoktatási Szolgáltató Intézet, továbbá az országos listára felvett szakértők hálózata. Ezt egészítik ki ? elsősorban a továbbképzés terén ? a felsőokt.-i intézmények, a tud. társaságok, egyesületek, az ismeretterjesztés és a kiterjedt magánszféra kínálata. ? Nem tisztázottak még a szaktanácsadás, a szakértői hálózat és a továbbképzés jogi keretei, a finanszírozási kérdések, továbbá az ellenőrzési jogosultságú szakértők és a pedagógiai-szakmai szolgáltatás viszonya.

Kaján László



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is