Pedagógiai antinómiák
oktatás
(gör. ?ellentétes értelem?): a ped. elméletében és gyakorlatában megnyilvánuló ellentmondások jelölésére szolgáló fogalom. Az alapvető ellentmondás abból ered, hogy a tud., a technika, a gazdaság maga a társ. gyors, időnkénti robbanásszerű változásokon megy át, új, korszerűbb igényeket támaszt az isk.-val, a nev.-sel szemben, miközben a nev. sok esetben a korábban kialakult tartalmakkal, eljárásokkal, eszközökkel és módszerekkel, ?hagyományosan? folyik. A pedagógiai antinómiák jelen vannak a nev. minden területén. Így pl. az ált. műveltség megszerzése és a speciális szakismeretek elsajátítása, a társ. és az egyén érdekei, a szabadság és a kényszer mozzanatai, az elméletnek meg nem felelő gyakorlat, ill. a gyakorlatból nem kellőképpen merítő elmélet, a különböző színtereken folyó (pl. családi és isk.-i) nev. között. A pedagógiai antinómiák felismerése, vizsgálata, feloldásuk módjának és lehetőségeinek megtalálása egyaránt feladata a ped.-i rendszer minden tényezőjének: ped.-nak, nevelőintézménynek, elméleti szakembernek, irányító szerveknek.
Petrikás Árpád
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|