Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Pedagógiai ... ----

Magyar Magyar Német Német
Pedagógiai ... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Pedagógiai tapasztalatok

Olyan, a nev. és oktatás folyamán összegyűjtött tények, vélemények, jelenségek, amelyekből következtetni lehet az adott tanuló, tanulócsoport, intézmény, régió stb. szintjén folyó ped.-i tevékenység minőségére, és amelyek ált.-ításai a ped.-i elmélet, a nev.-tud. számára is felhasználhatók. Ma is időszerű kérdésnek számít, hogy milyen mértékben lehet támaszkodni a ped.-i tevékenységben az empíriára; milyen mértékben tekinthetők érvényesnek a közvetlenül szerzett pedagógiai tapasztalatok; hogyan ragadhatók meg ezek alapján a nevelés eredményei; milyen módszerek segítségével tehető hatékonnyá és megbízhatóvá a pedagógiai tapasztalatok gyűjtése, elemzése, megalapozottá a levont következtetések. A tapasztalatgyűjtés hagyományos ped.-i módszerei (célzott megfigyelés, teljesítmény- és folyamatrögzítő jegyzőkönyv, naplóvezetés, beszélgetés az egyes tanulókkal stb.) mellett egyre szélesebb körben veszik igénybe a kutató és gyakorló szakemberek a társ.-tud.-okban bevált módszereket és technikákat a nev.-i valóság feltárására (családrajz, többszempontú szociometria, kérdőívek, tesztek, mélyinterjúk, esettanulmányok stb.). Alapvető szempont). A tapasztalatgyűjtés a lehető legobjektívebb legyen, s a kapott adatok, vélemények, rögzített jelenségek valóban a ?van? jellegzetességeit és ne a ?kell? vágyképét tükrözzék. A ped.-i gyakorlatban történő tapasztalatgyűjtésnél nagyon fontos, hogy a diagnosztizálás és a folyamatkövetés eljárásai egymással egyensúlyban, egymást kiegészítve jelenjenek meg. Az ismétlődő diagnosztizálások között zajló folyamatból ugyanis sok esetben következtetni lehet a változások okaira, a diagnózis pedig segít objektívebben szemlélni a folyamatot. A pedagógiai tapasztalatok gyűjtésénél és elemzésénél sokat vitatott kérdés a mérés, a mérhetőség problémája. Megfelelő feltételek között, körültekintően kiválasztott módszerekkel a ped.-i folyamat meghatározott elemei számszerűen is kifejezhetők, ábrázolhatók, összevethetők. Gondot okozhat azonban a mérés számszerű eredményeinek abszolutizálása, minősítésként történő elfogadása, az adott összefüggésrendszerből való kiragadása. nevelési eredményvizsgálat.

Szekszárdi Júlia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is