Pedagógus foglalkoztatás
oktatás
A ped. munkaerő-piaci helyzetét, az intézmények ped.-ellátottságát befolyásoló okt.-pol.-i döntés, munkaügyi szabályozás. A ped.-keresletnek kiinduló meghatározója a demográfiai helyzet. Az oktatás további mennyiségi növekedése vagy csökkenése okt.-pol.-i döntésektől függ (pl. a kötelező isk.-zás időtartamától, az oktatásra fordítandó időtől. -- Változhat a különböző szakképzettségű ped.-ok iránti kereslet az isk.-rendszer szerkezetéből, a ttv. felépítéséből következően: az ált.-an művelő és a szakmai képzés arányától, új képzési tartalmak megjelenésétől. A pedagógus munkáját meghatározó előírások (pl. kötelező óraszámok) közvetlen hatást gyakorolnak a keresletre. A munkafeltételek alakulásának közvetett hatását követhetjük nyomon a pályát elhagyók arányának alakulásában. A kínálatra a ped.-képző intézmények kibocsátása, a nyugállományba vonulás meghatározott koréve, a pedagóguspálya megtartó erejének növelése érdekében hozott intézkedések egyaránt hatnak. Az intézmények ped.-ellátottságában abszolút hiányt jelez a betöltetlen álláshelyek, relatív hiányt jelez a képesítés nélküli pedagógusok száma, aránya. A hiány hatása a ped. munkakörülményeire: a tanulócsoporton belüli létszámnövekedés, a ped. munkaidejének növekedése. A hiány leküzdése érdekében tett intézkedések lehetnek: a nyugdíjkorhatáron túli foglalkoztatás, szakképzetlenek alkalmazása, speciális ösztönzők, juttatások (magasabb fizetés, szállás, étkezés) kilátásba helyezése a pályán elhelyezkedők számára. Többletről akkor beszélünk, ha nagyobb az elhelyezkedni kívánók száma az álláshelyeknél. A fejlett országok ped.-ellátottságát az 1950?60-as években a hiány, a ?70-es évek végétől a ped.-többlet jellemezte. A csökkenő gyermeklétszámok mellett az oktatásra fordított költségvetési kiadások stagnálása, csökkenése rendszerint ped.-túlkínálathoz vezet, ami a képesítés nélküliek elbocsátása ellenére is rontja a pályakezdők elhelyezkedési esélyeit. A ped.-munkanélküliség kezelésének egyik eszköze a részmunkaidős Pedagógus foglalkoztatás. A ped.-többlet (megfelelő gazdasági lehetőség és erre irányuló határozott pol.-i szándék esetén) megindítója lehet az oktatási szolgáltatás minőségi javításának, az okt.-fejlesztésnek. A tanulócsoporton belüli létszámcsökkentés, a ped.-ok kötelező óraszámának csökkentése, a túlórák korlátozása a ped.-ok munkakörülményeinek javulását eredményezi. Hiány és többlet egyszerre is jellemezheti az oktatási rendszert (területileg, különböző képzettségű ped.-csoportoknál). A kínálati oldal befolyásolása a ped.-képzés kiterjesztésével vagy szűkítésével, a képzési irányok módosításával hosszabb távon fejti ki hatását. A ped.-képzéssel szemben megfogalmazódó követelmény a beisk.-zás változásának megfelelő mozgás az okt.-i szintek között, az átképezhetőség. A rugalmas Pedagógus foglalkoztatás egyik eszköze lehet a munka melletti képzés, pedagógus-továbbképzés engedélyezése, feltételeinek megteremtése.
Forrás: Deák Zsuzsa
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|