Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Pedagógus t... ----

Magyar Magyar Német Német
Pedagógus t... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Pedagógus tekintélye

oktatás

Szociális fölényhelyzet, elismertség, befolyásforrás. Pozitív értelemben a tanár szociális ereje valódi fölényéből: több tudásából, élettapasztalatából, jó emberi ítéleteiből, támasznyújtó képességéből fakad, ha a tanár nemcsak formális, hanem informális vez.-je is a csoportnak. Rossz hatású, ha a pedagógus tekintélyeének forrása elsősorban az intézményes tekintély és az általa nyújtott hatalmi helyzet, ha tekintélyét a fölény állandó érzékeltetésével, a hatalmi eszközök öncélú működtetésével akarja elérni. Ugyanakkor a tanárnak informális tekintélye fenntartásához is szüksége lehet intézményes eszközökre, pl. megfelelő szabályokra és a betartásukat elősegítő jutalmazó, ill. szankcionáló módszerekre. A normatív pedagógia a tekintélyt a ped.-i hatás egyik legfontosabb forrásának tekintette. Az elmúlt évtizedekben ezzel ellentétes szélsőségek váltak uralkodóvá: a humanisztikus iskola és az alternatív pedagógiá k elvetik a pedagógus tekintélye és hatalom alkalmazását, ideáljuk a teljes szimmetria megvalósítása tanár és diák között. Az emberi csoportok spontán hierarchikusan szerveződnek, a nagyobb szociális erővel bíró tagok tekintélyre tesznek szert, hatalomforrássá válnak az adott csoportban. A szociális erő birtokosa döntő szerepet játszik a diákok normakövető magatartásában, értékelsajátításában, ezért a ped.-nak törekednie kell rá, hogy a fent felsorolt pozitív jellemzők segítségével megszerezze. még pedagógus személyisége.

Vajda Zsuzsanna



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is