Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Pedagógusbe... ----

Magyar Magyar Német Német
Pedagógusbe... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Pedagógusbetegségek

Olyan fizikai és pszichés elváltozások vagy tünetek, melyek a ped. pályán eltöltött huzamosabb idő után az állandó idegi terhelés, a szakmával szembeni túlzott társ.-i igények, a feladatok visszatérő, a monotonitás határait súroló jellege és az egysíkú testi-szellemi igénybevétel következtében jelentkezhetnek az arra érzékeny egyéneknél. A fizikai jellegű panaszok között tipikus a hangszálakon kialakult csomók v. a gyakori megerőltetés miatti krónikus rekedtség, a visszérbetegségek, a köröm (krétapor miatti) töredezettsége stb. A pszichés ártalmak mögött sokszor a személyiség megoldatlan alapkonfliktusai, éretlensége, a megküzdőkészség hiánya áll, melyeknek oldásához a tanári pályához kapcsolódó szerepelvárások következtében a ped.-nak sokszor nincs módja segítséget kérni. A társ., a kollégák és a tanulók egyrészt nagyfokú autonómiát, magabiztosságot feltételeznek róla, másrészt a közösségi normák maradéktalan, akár személyes meggyőződése ellenére történő betartását és betartatását, szubjektivitásának, személyes érzelmeinek és indulatainak kizárását a gyerekekkel való foglalkozás és az értékelés során. A szerepével együtt járó dominanciaigény gyakran akadályozza a ped.-t privát kapcsolatrendszerének kiépítésében, a problémák megértése, az érvelés v. a meggyőzés helyett gyakran csalhatatlanságot árasztó deklaratív módon reagál környezetére. Aktív, teljes környezetváltozással járó kikapcsolódással, a napi rutintól eltérő tevékenységformákkal, a kommunikációs készség és az önismeret fejlesztésével lehet védekezni a pedagógusbetegségek ellen.

Boross Ottília



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is