Példa
meghatározás
közönségesen valamely szabály vagy elmélet megvilágítására
és megerősítésére felhozott v. kieszelt v. tényleges eset. Pedagogiai
értelemben a P. a gyermek környezetét tevő személyek azon cselekedetei,
melyeket a gyermek utánozni, követni hajlandó. A P. hatásában lényegesen
különbözik az erkölcsi oktatástól, mert mig az oktatás arra tanít, hogy mit
kell cselekedni, a P. a közvetlen szemlélet egész hatalmával megmutatja a
gyermeknek, hogy mit lehet és miként lehet cselekedni. Ha pedig az erkölcsileg
helyes és helytelennek a megitéléséről van szó, a növendék csak azt fogja
jelesnek és utánzandónak itélni, amit mások tesznek és kevésbbé azt, amit mások
vallanak. Mennél inkább működik össze a nevelő személyében a P. és az oktatás,
annál hatásosabb a nevelés. A környezet P.-ja is igen fontos; de minthogy itt a
jó P. előteremtése nem áll a nevelés hatalmában, azért inkább a rossznak
távoltartására szorítkozik. A nevelő és a környezet reális P.-ja mellett
figyelmet érdemel még az eszményi P., melyet a történet s a költői művek
eszményei és cselekményei szolgáltatnak. A P. hatása annál biztosabb, mennél
közvetlenebbül érinti a növendék érzületét. Az átélt hatásosabb, mint a hallott
vagy olvasott. Továbbá mennél szabadabb s mennél inkább van tevékenységben a
gyermeki lélek abban a pillanatban, midőn a P. reá hat. Az önkényt kinálkozó P.
hatásosabb, mint a ráerőszakolt vagy az olyan, amelyről a gyermek észreveszi,
hogy szándékos. A P. hatásának lényeges feltétele az is, hogy legyen rokon a
gyermek élethelyzetével. Ide tartoznak végre még a szokások és erkölcsök is,
amelyek nem egyebek, mint megrögzött s az általános elismerés folytán szentesített
P.-k.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|