Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Példafeltár... ----

Magyar Magyar Német Német
Példafeltár... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Példafeltáró oktatás

oktatás

Paradigmatikus oktatás, (gör. ?példa?), egzempláris oktatás, (lat. ?példa?): a tananyag teraszos elrendezés ének megfelelő tananyag-feldolgozási folyamat, amelyben az elsajátítandó ismeretek, tevékenység ek egy-egy konkrét helyzethez (példához), a feldolgozás érdekében kiválasztott csomóponthoz kapcsolódnak. Ily módon a példafeltáró oktatás az ismereteket nem különálló egységként és nem csupán néhány jellemző tulajdonságuk alapján mutatja be, hanem az adott jelenséget minden lehetséges oldaláról megközelítve, az ismereteknek és tevékenységeknek egész rendszerét tárja fel. Ezzel a feldolgozási móddal ? bár kimaradhatnak az oktatási folyamatból más tananyag-elrendezés nél bekerülő egységek ? a példafeltáró oktatás mintát ad a megismerés hez, hatékonyan készíti fel a tanulókat az önálló tananyag-elsajátításra. Segítségével az isk. az információrobbanás következtében egyre több tananyagot tartalmazó, maximalista (maximalizmus) tanterv ek helyett kevesebb, de a ?példa? körül jól rendezett ismerettel érheti el a célját. A példafeltáró oktatásnak ez az értelmezése a német ped.-ban jelent meg a XX. sz. közepén (exemplarisches Lernen). A példafeltáró oktatás lehetővé teszi a diszciplináris (szaktud.-ok szerint elkülönülő) tantárgyrendszer határainak átlépését, a tananyagnak a valóságra vonatkoztatását és komplexitásában való meghatározását (pl. Gáspár L. komplex tantárgy ai). A példafeltáró oktatás hasonlóságot mutat a team-oktatás sal, amelyben a probléma több oldalról való megközelítését több ped. együttműködése biztosítja, ill. a projektoktatással.

Lukács István



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is