Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Permanens n... ----

Magyar Magyar Német Német
Permanens n... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Permanens nevelés

oktatás

(lat. ?folytonos?): egész életen át tartó, folyamatos nev., amely az UNESCO 19. ülésszakán, Nairobiban 1976-ban elfogadott meghatározás szerint kiterjed az élet valamennyi területére, a tudás valamennyi ágazatára. ?? biztosítja és minden fejlesztési lehetőség felhasználásával elősegíti a személyiség kibontakozását azokban a nev.-i folyamatokban, amelyekben a gyermekek, a fiatalok és a különböző korú felnőttek életük során részt vesznek?. A nairobi ülésszak álláspontja szerint az egész életen át tartó nev.-i hatások, folyamatok rendszerét egységes egészként kell felfogni, és ennek megfelelően szükséges átalakítani a meglévő nev.-ügyi rendszereket. A permanens nevelés a családi nev.-sel kezdődik, amely hosszú ideig jelen lehet a felnövekvő nemzedékek életében. Kisgyermekkori intézményei lehetnek a bölcsőde, az óvoda, majd mind hosszabb életszakaszban az iskola különböző típusai és egymást követő fokozatai, a szakképzés intézményei, valamint a felsőoktatás. Részt vesznek a permanens nevelésben a különböző családpótló intézmények: gyermek- és ifjúsági otthonok, árvaházak, koll.-ok stb. Fontos szerep jut az egyházaknak, gyermek- és ifjúsági mozgalmaknak, műv.-i intézményeknek, a gyermek- és ifjúsági folyóiratoknak, könyvkiadóknak, a rádiónak és a televíziónak. Így ölt alakot a permanens nevelés első szakasza, amely a kifejlődést, a felnőtté válást segíti, és elvégzi a kiképzés feladatait, s amely a felnőttkor eléréséig, ill. a társ.-i munkamegosztás rendszerébe történő belépésig tart. A permanens nevelés második szakasza az első szakaszban elszenvedett nev.-i, képzési hiányok pótlását, a tévesnek bizonyult életutak helyreigazítását segíti, lehetőséget ad a pályamódosításra, a munkaerőpiaci változások követésére, a folyamatos szakmai továbbhaladásra, a technikai, a tud. és a társ.-i változások következményeinek megértésére, ált. felkészít az emberi élet folyamatosan megújuló problémáinak megoldására. Átfogóan: a pótlás, kiigazítás, a továbbképzés, a továbbfejlesztés szakasza. A permanens nevelést ekkor a felnőttnevelés, ill. a felnőttoktatás, a felnőttképzés, valamint a közművelődés rendszerei végzik, és megnő a lehetősége az önnevelésnek, az önművelésnek, ill. az autodidaxisnak. Mivel a nevelést a legált.-abb értelemben vett tanulás ösztönzésének, vezetésének, befolyásolásának tekinthetjük, a permanens nevelés a permanens tanulás egész életen át tartó, folyamatos ösztönzése, vezetése, befolyásolása. Hatásainak együttesével a permanens nevelés ekként alakítja, fejleszti, szocializálja a teljes személyiséget. A permanens nevelés céljait, feladatait, tartalmait a felismert szükségletek, a társ.-i csoportok (egymástól eltérő) érdekei és értékei jelentősen meghatározzák, és hatnak rájuk a koreszmék, a pedagógiai és az andragógiai felismerések, a pol.-i rendszerek és ideológiáik, valamint az országok gazdasági-társ.-i berendezkedése és fejlettsége is. felnőttnevelés rendszere, permanens képzés, permanens művelődés, permanens oktatás.

Csoma Gyula



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is