Henrik János, svájci pedagogus, szül. Zürichben 1746 jan.
12., megh. Bruggban (Aargauban) 1827 febr. 17. Először a lelkészi pálya
vonzotta, de szónoklási kisérlete rosszul ütött ki. Azután a jogi pálya felé
fordult. Azonban Rousseau Emiljének az olvasása ismét más irányt ad
törekvéseinek. Érzi, hogy a tudomány s az európai művelődés nem jár természetes
utakon. Ugyanez időtájt szerfeletti tanulása beteggé teszi. Amint felgyógyul,
minden jogi s történeti könyveit s jegyzeteit elégeti s a földmívelésre adja
magát; megházasodik, elveszi Schultesz Annát, egy zürichi kalmár leányát. 1775.
elhagyott koldusgyermekeket fogad házába, kiknek számuk csakhamar 50-re
szaporodik. Ezeknek azután mindenük, atyjok, tanítójuk, gondviselőjük. A célt
azonban, melyért P. lelkesedett, amely az elhagyott gyermekek emberekké való
neveléséből állott, senki sem méltányolta. Jószivüségét kigúnyolták, bizodalmával
visszaéltek. Végre is nem győzte a dolgot, anyagi eszközei kimerültek.
Intézetét feloszlatta s Inselinnek, egy tekintélyesebb svájci irónak
Ephemeriden címü vállalatába kezdett irogatni. Itt jelent meg azután P. későbbi
pályája hirnökéül egy műve: Die Abendstuden eines Einsiedlers (A remete esti
órái). E mű a szerző gondolatait sorolja fel a nevelés felől. Egy évvel később
új munkát irt P.: Lienhardt u. Gertrud (1781. 4. k.) cím alatt. A könyv célja,
hogy javítsa a népnevelést. A nevelést, a hogy Rousseau kivánja, a bölcsőnél
kezdi. P. leirja, mint neveli Gertrud gyermekeit, miként viseli házának
gondját. Nincsenek jó népiskolák, addig tehát, mig lesznek, az anyák
kötelessége a nevelés. De hogy neveljenek, ha nem értenek hozzá? Tanulják meg a
Gertrud példájából. Amint Lenárt és Gertrud megjelent, P. neve gyorsan
ismeretessé lett Európában. II. Lipót, akkor még Toscana nagyhercege, Firenzébe
hivta, hogy legyen a könyv eszméinek megvalósításában segítségére. Az új eszmék
iránt általános lett a lelkesedés mindenfelé. P. még azután tizenhét évig
maradt Neuhofban feleségével, aki mindenkor igazi támasza volt. Ez alatt az idő
alatt sok könyvet irt s a Schweizer Blatt c. lapot alapította. 1798-ban a
franciák Stanz városát felégették s az egész Unterwalden kantont
elpusztították. Számos elhagyott gyermek barangolt menedék nélkül a szabad ég
alatt. A direktorium P.-t bizta meg, hogy a gyermekeket szedje össze s mentse
meg a társadalomnak s adja vissza önmaguknak P. a Szt.-Orsolya-zárdába
összegyüjtött vagy 80 gyermeket, kik négy évestől tiz évesig mindenféle koruak
voltak. Munkája azonban váratlan véget ért, 1799-ben a franciák visszatértek s
a zárdát kórházzá változtatták. P. innen egy kis pihenés után Burgdorfba ment s
a népiskolában egy évig tanított, azután a burgdorfi régi kastélyban nyitott
intézetet. Itt kezdte irni új munkáját: Wie Gertrud ihre Kinder lehrt (1801),
melyet azután a Buch der Mütter (1803-1804) és az Anschauungslehre der
Zahlenverhältnisse c. iratai követtek. E könyvek tartalmazzák P. didaktiaki
elveit, ezekben fejeződött ki P. nagy elve: hogy a szemlélet, az érzékek
fejlesztése, minden oktatás alapja. De a politikai ügyekbe avatkozás csakhamar
kedvetlenséget szerzett P.-nak. A demokrata svájciak 1802. szószólóul küldték
Párisba az első konzulhoz, e mellett egy olyan munkát is irt (Ansichten über d.
Gegenstände, auf welched. Gesetzgebung Helvetiens ihr Augenmerk vorzüglich zu
richten hat), mellyel az előbbkelőket maga ellen zudítá. Párisból, hol különben
semmit sem tudott elérni, visszajövén, a berni kormány a buchseei kolostorban
adott intézetének helyet, de csakhamar visszavonultak a demokrata P.-tól. s az
intézet igazgatását Fellenbergnek adták át. P. ekkor Iffersenbe költözött s
intézetét saját erejéből európai hirnévre emelte. Voltak itt Európa minden
részéből, hazánkból is többen, egy Esterházy, Brunswick Teréz grófnő, Váradi
Szabó János stb. 1809-ben tizenöt tanítója és 165 növendéke volt; ezenkivül
Európából s Amerikából harminckét tanító tartózkodott itt, hogy P. módszerét
tanulmányozzák. 1810-ben már hanyatlani kezdett az intézet, főleg a tanítók
egyenetlenkedése miatt. 1825. kénytelen volt felhagyni vele; ekkor visszatért
Neuhofba, ahol unokái laktak. Ott irta meg Schwannengesang címü utolsó művét,
melyben nevelési elveit akarta még egyszer összefoglalni. Két évvel később
(1827) itt hunyt el. P. szerint a nevelés végcélja természeti erőink összhangzó
kifejtése. A természeti erők fejlődésének azonban határozott rendje, törvényei
vannak, ezenkivül egyéni hajlandóságokkal, ösztönökkel birunk, melyek minden
emberben más mértékben vannak meg, de bizonyos közösség van az egyénileg
különböző emberek természete közt. Ez a közösség teszi lehetővé, hogy a
gyermekeket együtt neveljük, de a nevelőnek tanulmányozni kell az egyes
gyermekek eltérő jellemvonásait is s egyik tehetséget sem szabad a másik
rovására fejleszteni. P. szerint a tanítás elemi eszköze e három dolog: a szám,
alak és a beszéd. E három kategoriába beosztja P. az egész didaktikát. P.
reformjait hivei nagy lelkesedéssel, ellenei gúnnyal, lenézéssel fogadták.
Módszere most már mindinkább meghonosul mindenfelé. 1896 jan. 12. világszerte
megünnepelték születésének 150-ik évfordulóját. Bruggban eddig díszes emléket
állítottak sírjára. V. ö. Kayser V., P. (Zürich 1895); Seyffarth V., P. und
seine weltgeschichtliche Bedeutung (Liegnitz 1896).
Forrás: Pallas Nagylexikon