Pokol
nyelvükben szláv eredetü szó, melyhez ősvallási képzetek
alig s nagyobbrészt csak a keresztény vallásnak az egyházi szószéken
többé-kevésbbé élénken kiszinezett tanításai fűzödnek. Mint már ezeket is, ugy
a néphit és monda P.-ról szóló adatait még inkább befolyásolták sokféle
közvetítő csatornán át a görög-római hitregék költészeti feldolgozásai; ugy
hogy ha valahol, akkor éppen itt rendkivül nehéz és bonyodalmas a mondaelemzés
feladata, amely számos egymás fölé halmozódott s egymásba is hatolt réteg
különválasztásából áll s lépten-nyomon érintkezik a pozitiv vallás és a
csökevényekben tovább élő néphit folytonos keveredésének szerfölött komplikált
eredményeivel. A nem eléggé óvatos elemzés tanulságos, de csak negativ
tanulságu példáját v. ö. Ipolyi, Magyar mit. (380-390. old.).
P. az egyházi felfogásban az a hely, ahol a bukott angyalok
és a bűnben meghalt emberek lelkei örök büntetést szenvednek; gyehennának is
nevezik (l. Gé-Hinnom). Hitcikk, hogy az elkárhozott lelkek büntetése mindjár a
halál után kezdődik. Egyes kiliasztikus egyházirók az utolsó itéletre hagyják a
büntetést. Kálvin is közbeeső állapotot fogad el, mig az anabaptisták és több
protestáns teologus bizonyos lélekálmot (psychopannychia) vesznek fel, mely a
feltámadásig tart. E nézethez Luther is hajlik. A szentirás azonban határozottan
mindjárt a halál után való büntetésről szól. A büntetés kétféle, amennyiben az
elkárhozott 1. Isten látásától meg van fosztva (poena privativa seu damni); 2.
tűzben szenved (p. positiva seu sensus). Hogy a P.-ban valóságos tűz van, a
szentirás határozottan tanítja és képletes értelmezésre elegendő okot nem
szolgáltat. A büntetésben azonban fokozat van az isteni igazságnak megfelelően,
amint a jutalomban is van különbség. A P. büntetése örökké tartó és
változhatatlan. Az örökké tartóságot csak egyes gnosztikusok tagadták, mig a
szociánusok és néhány régibb és újabb racionalista a bűnös léleknek a halál
után való teljes megsemmisítését állították. Luther az örökké tartóság mellett
van, de elveti a tisztító helyet. A változhatatlanság abban áll, hogy a P.-ban
való büntetés megszakítás és enyhítés nélküli. L. még Alvilág.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|