Pontozás
oktatás
Ált. értékelés ben alkalmazott, tkp. mértékhelyettesítő eszköz, eljárás. Olyankor használják a ped.-ban, amikor a minősítendő (minősítés) tulajdonság értékelésére nincs objektív mérték, skála, de a közhasználatú kvalitatív minősítéseknél (pl. ?jó?, ?megfelelő?, ?nem kielégítő? stb.) objektívebb értékelésre törekednek. ? A ?pont?, ?értékpont? elnevezés helyettesítheti bármilyen mérték megjelölését. Ang. megfelelője (?scoring?: beváj, vonalakkal megjelöl, nyilvántart stb.) a ?számbavétel?, ?számlálás? funkcióra utal, ahol minden egyes számlált egység egy-egy pont értékű. ? A pontozás a ped.-ban, de más területeken is (pl. sportverseny) a kvalitatív teljesítmény egységek közötti, fontosság, funkció szerinti különbségtételt, súlyozást szolgáló eljárás is, amely pontszámokkal fejezi ki a szubjektív mérlegeléssel minősíthető teljesítmények, teljesítmény-elemek közötti értékkülönbséget. ? Nagyon problematikussá, félrevezetővé válhat a pontozás, ha megfelelő elméleti alapozás nélkül, tisztázatlan v. nem kellően tudatosított kritériumok alapján a pontszámokat metrikusskála-értékekként kezelik.
Orosz Sándor
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|