Lajos, lirai költő, szül. Radnóton (Gömör) 1850. ápr. 9.
egyszerü reform. földmívelő szülőktől, akik a szépeszü fiut szegényes anyagi
viszonyaik ellenére is taníttatták. A gimnázium hat alsóbb osztályát
Timaszombatban végezte, a két felsőt Sárospatakon, majd a budapesti egyetem
bölcsészeti karán tanári pályára készült s a rendes tanfolyamot el is végezte.
Ezalatt folyton súlyos anyagi bajokkal küzdött. Mint egyetemi hallgató
óraadással és a lapokba irogatással tartotta fenn magát s ekkor ismerkedett meg
vele a közönség. Öröme, vigasztalása a költészet volt s minden küzdelme közt is
egyike ama keveseknek a költészet terén, kik annyira csüngtek rajta, hogy
ifjuságát annak áldozta. Sőt feláldozta ez ábrándjának már-már biztosított
életpályát is. Volt kisegítő tanár a fővárosi reáliskolában (a belvárosiban meg
a józsefvárosiban is) egy évig; de egyrészt beteges volt, másrészt pedig minden
áron költő akart lenne s ugy vélte, hogy ha tanár lesz, az elvonja a
költészettől. Felhagyott a kenyérpályával, folyton irt és sikereit jórészt e
kitartásának köszönheti. Majdnem kivétel nélkül minden napi-, hetilapba és
folyóiratba irt, a fővárosiakon kivül számos vidékibe is. Tevékenysége, könnyü
leleménye, üde és naiv érzelmessége, melyet némi humor szinez, sok jó barátot
szerzett muzsájának s mikor az első kötet Költemények megjelentek (1878), az
újabb költői nemzedék jelesebb tagjai közé kezdték számítani. 1881. Szegedre
ment Mikszáth Kálmán utódjául a Szegedi Napló munkatársának. A Szegeden költött
nyolc évre esik irói működésének javarésze. Költői egyénisége ott bontakozott
ki, a szerkesztő Enyedi Lukács meleg batárságának és az ottani nép és
társadalom szellemének hatása alatt. Ott irta legtöbb és legszebb dalát, ott
irta balladáit, az Apró történeteket (1883) s ott fogamzott meg lelkében és
vált valósággá a gyermekköltészet művelésének eszméje is. 1883. vissza akart
költözni a fővárosba, de a szegedi társadalom nem bocsátotta el a
közkedveltségben álló költőt, hanem oda hatott, hogy a szegedi állandó szinház
titkárává szerződtessék. E minőségben működött még Szegeden 1889 végéig, amikor
mint már országszerte ismert gyemekköltőt a Singer és Wolfner cég egy
megindítandó gyermeklap szerkesztőjéül hivta meg Budapestre. Szegeden
aranytollal tisztelték meg, eljöttekor pár száz gyermek arcképéből nagy szabásu
albumot nyujtottak át neki s a város intelligenciája búcsuünnepet rendezett
tiszteletére. Azóta Budapesten működik mint az Én Újságom c. gyermeklap
szerkesztője s a gyermekköltészet mellett újabban kiválóan a hazafias lirát
műveli, nevezetesebb politikai események alkalmával gyakran adván erélyes
kifejezést a hazafiérzésnek. Ilynemü költeményeinek lelkesítő hatása alatt
határozták el legújabban és kötelezték magukat okiratilag a gyorokménesi
szőllőbirtokosok, hogy a költőt minden évben Lajos napján egy hordó ménesi
borral tisztelik meg. Az első évi tiszteletadót 1896. külön küldöttség
művészileg faragott hordóban adta át egy irói estélyen, az u. n.
Pása-asztalnál. P. nőtlen ember, kinek családi érzését az anyja iránti ritka
gyöngéd szeretet meríti ki. Igen jól érzi magát iró barátai, kivált a
fiatalabbak közt, kik gyermekien jó és vidám lelkéért nagyon szeretik; rendes
vacsoráló helye, a Pósa-asztal, a budapesti irók és hirlapirók egy része közt
társadalmi kapocs gyanánt szolgál. Költészetének fő irányai: 1. A dalköltészet,
melyet nemzeti szellemben és ritmusban a népdalok egyszerü stiljában művel; a
zenészek szivesen zenésítik meg dalait s ezek közül sok átment a nép ajkára.
Mintegy 800 dalt irt, ebből vagy 400 meg van zenésítve; a legtöbb magyar
dallamszerző felhasználta szövegeit, leginkább azonban Dankó Pista és Lányi
Géza; annyi népdalt egy műköltőnk sem irt, mint P. 2. Az apró történetek,
melyek 2-3-4 strófában drámai képeket adnak az életből, egy-egy sugárral
megvilágítva. 3. A yermekköltészet terén kifejtett működése talán a legfontosabb
és leggazdagabb, sőt mondhatni, a maga nemében korszakalkotó; rendkivül sokat
tett az idegenből fordított a azért nem magyaros szellemü, vagy nem költőktől
szerzett a azért száraz gyermekversek és verses könyvek kiszorítására. Legfőbb
vezetője ebben is a magyarosság volt s érzésének és képzeletének jóságos és
naiv alapja. Ebbeli működését méltán missziónak tekinti s a kisdedvilág
magyarosítására nemzetiségi iskolákban is jótékonyan hatott. Az újabb
olvasókönyvek általán az ő verseiből táplálkoznak s verseit a kisdedóvók és
elemi iskolák ma már nem nélkülözetik. 4. Jelentékeny szerep jut költészetében
az anyakultusznak is, amiben nemcsak természetes nemes érzéseit követi, hanem a
legnagyobb magyar lirikus hagyományát is folytatja. 5. Újabban kivált a hazafias
költészethez fordult, amivel meglehetős ellentétben van az ifjabb költők nagy
részének divatával, akik csak a szerelmet tartják modern lirai tárgykörnek;
erős hittel a hazafiasérzés költői jogosultságában föltette, hogy a közélet
minden hazafias mozzanatát megragadja, s tényleg a közönség egy téren sem
méltatta jobban költészetét, mint éppen ez irányban. Általában legfőbb érdeme a
gyermekköltészet megalapítása, melynek művelésében az irók nagy részét szintén
bevonta, s egész működésével a magyar költészetnek e század közepén
megalapított nemzeti irányát híven segített ellenséges áramlatok közt is
fentartani s új és új részletekre nézve megvalósítani; igy bővebben kiaknázta s
a maga kedves egyéniségével felfrissítette a honszeretetet, a fiúi szeret, a népszeretet
és gyermekköltészet motivumait. Művei: Költemények (Budapest 1878); Újabb
költemények (u. o. 1881); Pósa L. költeményei (Szeged 1883); Dalok, regék az
ifjúság számára (u. o. 1884., Jankó János rajzaival); Dalaim (u. o. 1884);
Gyermekversek (u. o. 1884); Tiz év alatt (u. o. 1886); Kis bokréta (Budapest
1885); Aranykert (u. o. 1886); Kis aranykert (1887); Virághullás (Szeged 1887);
Ibolya (u. o. 1887); Négy mese a gyermekifjuság számára (u. i. 1887);
Daloskönyv (u. o. 1887); Népdalok (u. o. 1887); ABC (Budapest 1888); Aranytollu
madár nótái (u. o. 1888); Pillangók (u. o. 1888); Rózsabokor (u. o. 1891);
Gyermekkert (1890); Aranynapok (1891); Tündérórák (1891); Apró emberek könyve;
Pósa bácsi arany ábécéje; Csingilingi; Nagymama-mesék; Nagyapó meséskönyve;
Pósa bácsi meséskönyve; Reggeltől estvélig; Filléres könyvtár (25 kötetke);
Világszép nádszálkisasszony; Virágok; Állatok könyve; madarak könyve; Virágok
könyve; Imádságok; Jó barát; Cziniczini; Arany napsugár; Gyermekek szinháza (10
kötetke); Gyermekek naptára (1890-től 7 kötetke); Buzogány Sebestyén (monolog);
A rózsatolvaj. Kiss Áronnal, Luttenberger Ágosttal és Péterffy Sándorral együtt
szerkesztett a kisdedóvók számára Daloskönyvet, Verseskönyvet és Meséskönyvet.
- Szerkesztés: Az Én Újságom, 1890-től, 13 köt.
Forrás: Pallas Nagylexikon