Procedurális tudás
oktatás
(lat. ?előrehaladó?): folyamat jellegű, tevékenység ben, cselekvések ben megnyilvánuló tudás, a kognitív pszichológia hatására az oktatáselmélet ben is használt fogalom. A tudás két fő formájának, a ?tudni valamit? és a ?tudni hogyan? jellegű tudásnak a megkülönböztetése régi filozófiai probléma. Az okt.-elméletben a kettősség hagyományosan az ismeret ek és képesség ek megkülönböztetésében jelenik meg. A kognitív pszichológia a számítógép ek működésének analógiájára megkülönbözteti a feldolgozott információ kat, valamint a feldolgozásukra szolgáló programokat, és e szemléletmódnak megfelelően határozza meg a propozicionális tudás t és a procedurális tudást. Ebben a rendszerben a procedurális tudás megfelel a műveletvégzésre szolgáló rutinoknak, az információk feldolgozását végző programoknak. A procedurális tudást a hagyományos didaktikai terminológiával a tudás képesség jellegű összetevőihez, a gyakorlati tudáshoz, az alkalmazható tudás hoz közel álló fogalomként lehet meghatározni.
Csapó Benő
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|