szó szerinti értelemben valamit előre megmondó,
jósoló, de a zsidóknál oly beszélőt vagy szónokot értettek rajta, ki Istentől
ösztönöztetve beszél. Sámuel alapította az első P.-iskolákat Gilgálban,
Jerikóban és Bethelben, melyekben az u. n. P.-fiak együtt laktak. A P.-k mint a
nép tanácsadói, ennek oldala mellett állottak mindenféle vallásos és polgári
ügyeikben, intvén, figyelmeztetvén s büntetvén a népet, ha Isten törvényeitől
eltért; de még keményebben hallatták szavukat mint politikai népszónokok, ha a
zsidó fejedelmek külföldi fejedelmekkel léptek szövetségre, idegen erkölcsöket
s vallási szertartásokat hoztak be, de ezért viszont a világi hatalom részéről
erősen üldöztettek, p. Izrael országából Akháb idejében majdnem teljesen
kiirtattak; Juda országában pedig Manassé király döhöngött ellenük
különösebben. Fő ellenfeleik a hamis P.-k voltak, azok neveztetvén igy, kik az
övékéivel ellentétes politikai elvek mellett buzgólkodtak. Kr. e. 800 körül kezdték
a P.-k beszédeiket, intéseiket irásba is foglalni; később a fogság alatt csak
irásban közölték honfitársaikkal. A P.-ság virágzása az assziriai fogság
idejére esik; ekkor léptek fel a legerélyesebb s leglelkesebb P.-k, p. Amos,
Hóseás, Ézsaiás és Mikeás. A khald uralom alatt, kevéssel Jeruzsálem
elfoglalása előtt és után, másik két nagy P., Jeremiás és Ezékiel szerepel. A
babiloniai fogság alatt a P.-k törekvése oda irányult, hogy a népet ősei
vallásában hiven megtartsák, a bálványimádási hajlamot közülük kiirtsák s a
népet a visszatérés reményével vigasztalják. Ezek szerint a P.-k mindenkor a
nép tisztább erkölcsi és vallási tudatának fejlesztésén munkálkodtak.
Egynémelyik P. előre látta és megjósolta, a másik meg is érte az ország
elpusztulását, de azért hitték és hirdették, hogy Izrael, Jehova kiválasztott
népe végkép nem veszhet el, hogy országuk ismét, miként Dávid idejében,
hatalmassá leend. S minthogy az ilyféle jövendölések többnyire a leendő
szabadító, az eszményi király személyéhez fűződtek, azért az ilyeneket messiási
jóslatoknak szokták nevezni. A fogság utóbbi felében a P.-ság egyik kimagasló
képviselője, az u. n. II. Ézsaiás hallatta szavát; a visszatérés után még
Haggeus, Zakariás és Malaikás szerepelnek, ez utóbbival elnémul a P.-k beszéde
Izraelben. Beszédeiket sajátságos, emelkedett, félig szónoki, félig költői
irály jellemzi, nem ritkán jelképes cselekvényeket véve kiindulási pontul. Az
ó-testamentumban 16 P. irása van; a munkák terjedelmére való tekintetből 4 nagy
és 12 kis P.-t szoktak megkülönböztetni (l. Biblia). A kereszténység I. sz.-ból
is tesz említést az új-testamentum P.-król, akiken valószinüleg az evangélium
lelkes hirdetőit kell érteni. Később is voltak s mind e mai napig vannak egyes
képzelgők s vallási rajongók, kik magukat Istentől ihletteknek érezték, mint
ilyenek a vallási élet terén egy és más újítással felléptek s néha külön
felekezetet alkottak. Az ilyenek is P. nevet viseltek (l. Montanus,
Anabaptisták, Mormonok stb.).
Forrás: Pallas Nagylexikon