Protestantizmus
egyház
mint gyüjtőnév alatt érteni szokták a keresztény
egyháznak azon egyik fő ágát, mely a reformáció következtében a XVI. sz.-ban a
római kat. egyháztól különvált. A P. név onnan ered, hogy midőn a speieri
birodalmi gyülésen 1529. azon a reformáció hiveire hátrányos határozatot
hoztak, hogy amely rendek eddigelé a wormsi határozatot (l. Luther)
megtartották, azok ezentúl is tartsák meg, amelyek pedig nem tartották meg,
azok minden további újítással hagyjanak fel és a misetartást engedjék meg: ezen
határozat ellen a szász választó más öt fejedelemmel és 14 birodalmi várossal
együtt ünnepélyesen tiltakozott, protestált és ezen protestációban ügyüket a
császár, az összehivandó egyetemes vagy német zsinat és minden részrehajlatlan
keresztény biró elé fellebbezték. Később a P. név alá befoglalták mindazokat,
kik a reformáció alaki és anyagi elveit elfogadták, vagyis akik elfogadták
egyfelől azon nézetet, hogy a keresztény vallásnak egyedüli alapja a minden
emberi tételtől és tekintélytől függetlenül magyarázandó szentirás, másfelől a
hit által való megigazulás tanát, vagyis azon nézetet, hogy az üdv minden papi
közvetítés s minden érdemünk nélkül, ingyen, Isten kegyelméből adatik. Az egyes
hitcikkeknek, különösen az úrvacsorára és az eleve elrendelésre vonatkozóknak,
különbözőképen való magyarázása folytán a protestáns egyház már a XVI. sz.-ban
külön lutheránus és külön református vagy kálvinista egyházzá szakadt szét,
mely szakadást a dortrechti zsinat határozatai még erősebbé tettek. Később
mindkét egyház keblében ismét kisebb felekezetek s pártok keletkeztek, de
összes elágazásai a protestáns egyháznak abban egyetértenek, hogy a róm. kat.
egyház csalódhatatlan és egyedül üdvözítő voltának ellentmondanak és ebből
folyólag a csalódhatatlan pápa és püspökök főhatóságát, a szűz Mária és szentek
segítségül hivását, a szerzetesi és papi fogadalmakat, a búcsujárást, a
miseáldozatot, a szakramentumok hetes számát, a tisztítótűzről szóló tant, a jó
cselekedetek érdemszerüségét elvetik. Minthogy a P. szó inkább csak nemleges
jelentőségünek látszik, azért Németországban azóta, hogy a lutheri és kálvini
egyház egymással egyesült 1817 (l. Unio), inkább ezt a szót használják:
evangélikus egyház. Magyarországon a P. szónak a két reformált egyházra
vonatkozó használása csak a XIX. sz.-ban lett szokássá. V. ö. Jung, Beträgen
zur Geschichte der Reformation (1830); Schenkel, Das Wesen des Protestantismus
(2. kiadás 1862); Ritschl, Zeitschrift für Kirchengeschichte (1877).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|