Puseyizmus
Az anglikán egyházban a róm. katolicizmus felé hajló irány
az angolországi nagy reformmozgalmakkal áll kapcsolatban. 1828-ban nagy rés
töretett Angliában az államegyház előjogain, amennyiben kimondatott minden
felekezetnek politikai egyenjogusága; 1829. pedig felállíttatott a londoni
szabad egyeteme, melyen nem kellett többé, mint ahogy az eddig Oxfordban és
Cambridgeben történt, a 39. hitcikkelyt aláirni minden egyetemi polgárnak. Ily
körülmények között, midőn magas egyházi méltóságokat viselő férfiak London
utcáin gúny és fenyegetés tárgyaivá tétettek, egy baráti kör alakult Oxfordban
életük legjavában álló férfiakból, kik azt tették életkérdésükké: miképen
szabadítsuk meg az egyházat a liberalizmus kezéből? E körnek középpontja különösen
két férfi, Newman János Henrik (l. o.) és Pusey Edvárd Bouverie voltak. Pusey
szül. 1800., megh. 1882 szept. 16-án, 1828-tól kezdve az oxfordi egyetemen a
héber nyelv királyi professzora, s ugyancsak Oxfordban egyik templomnak
kanonoka s már ekkor is nagynevü angol teologus s későbben óriási teologiai
irodalmi tevékenységet kifejtő tudós volt. Oxfordban kegyességével, gazdag
jótékony adományaival és családi összeköttetéseivel óriási hatása volt és
legkevésbbé sem titkolta, hogy gyülölettel viseltetik minden liberalizmus
ellen, ugy az államban, mint az egyházban, ugy annak szelidebb iránya ellen az
álalmegyházban, mint erősebb kivönése ellen a diszentereknél. Az egyházat
vagyis más szóval a püspöki anglikánizmusnak kizárólag isteni jogát megmenteni
a liberalizmusnak nagy veszélyeitől és támadásaitól, ez volt a gondolat, mely
Puseyt, Newmant és társaikat éltette, kik gondolataik közegéül a Tracts for the
times címü kiadványokat választották. A tractarianismus, ahogy a mozgalmat
(Puseynek iratai után) ebben az időben nevezték, első mozzanata az angol
P.-nak. Pusey 1842. iratott intézett a tannenburgi érsekhez, melyben indirekt
úton a róm. kat. egyházba való áttéréssel fenyegetődzik; ámde ezen fenyegetését
nem váltotta be, hanem nyilvános isteni tiszteletében és dogmáiban mindenesetre
nagyban közeledett a róm. kat. egyházhoz. Newman ellenben tényleg áttért a róm.
kat. egyházba és példáját a puseyisták közül igen sokat követték. A P.-nak
utolsó alakja a ritualizmus (l. o.). V. ö. Liddon, History of life of E. B. P.
E munkán alapszik Zimmermann értekezése: P. und Kard. Newman (Zeitschrift für
Kathol. Theologie 18. évf.).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|