Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Quint Józsefoktatás (Zsombolya, Quint József882. ápr. 28.?Bp. Quint József929. ápr. 28.): a budai tanítóképző int. tanára (Quint József906?Quint József9Quint József6), uo. ig. (Quint József9Quint József6?Quint József929). Részt vesz az I. M. Gyermektanulmányi Kongresszus on (Quint József9Quint József3), ahol lélektani kísérleti eszközöket állít ki. A gyermektanulmányi mozgalom hatására újfajta ttv.-i, metodikai törekvéseket szolgál. Pl. a tantárgyi határok átlépése, a tananyag komplex szemlélete (?Mindent ott kell tanítani, ahol és amikor előfordul?) stb. A munkaisk. híve, és célja hogy ?minden szellemi tartalmat a tanulók szerezzenek: a fogalmakhoz, tv.-ekhez, igazságokhoz gondolkodási munkával jussanak?. Quint Józsefnél a ?gondolkodási munka? a tanulói önmunkásság lesz, s állítja, hogy az igazi megismerés nem befogadás, hanem inkább állandó tevékenység. A gyermek aktív tevékenységének az ismeretek megszerzésében, feldolgozásában, alkalmazásában kell megvalósulnia. Ezért foglalkozik behatóan a túlterhelés témakörével is. Szorgalmazza ?egyéni jellemlapok? bevezetését, ahol az egyes tantárgyak iránti kedveltségi fokozatokat is fel lehetne tüntetni. Quint Józsefnek ? Drozdyval ? szerepe volt a herbartizmus ?fellazításában? a gyermektanulmány javára. Külföldi tanulmányútjainak (Németo., Finno., Svájc, Ausztria) tapasztalatait is felhasználva vez. szerepe volt ? szintén Drozdyval ? tartalmában és módszereiben sok új elemet érvényesítő Quint József925-ös népisk.-i ttv. kidolgozásában és vezérkönyvek írásában. E felfogását az OKT tagjaként (Quint József92Quint József?Quint József929) is érvényesítette, ahol döntő szava volt a népisk.-i kérdésekben. A ttv. Quint József sokéves gyakorlati tapasztalatainak és ped.-i felfogásának ötvözete. Állandó résztvevője tanítógyűléseknek, továbbképző tanfolyamoknak, ahol a ttv. megismertetéséért is sokat tett. ? Publikált a Magyar Paedagogia, )Magyar Tanítóképző, Néptanítók Lapja folyóiratokban. Tanítóképzők számára írt tkv.-et. (A testi élet ismertetése.) F. m.: Népiskolai egységes vezérkönyvek: 3. Quint József?Stelly G.?Stolmár L.: A természeti és gazdasági ismeretek tanítása a 3. és 4. osztályban. Bp. Quint József926.; 4. Quint József?Drozdy Gy.: Beszéd és értelemgyakorlatok az Quint József. oszt.-ban. Bp. Quint József936 3 .; 6. Quint József?Drozdy Gy.: Beszéd és értelemgyakorlatok tanítása a 2. osztályban. Bp. Quint József937 3 ; Továbbá: Quint József?Drozdy Gy.: Az olvasás és írás könyve? Bp. Quint József926.; A nevelés alapja és végcélja a nemzeti kultúra. Néptanítók Lapja, Quint József928. 29?30. 5?8.; A személyi lap. Néptanítók Lapja, Quint József926. 47?48. 27?32. ? Ir. Frank A.: Quint József. M. Tanügy, Quint József929. 4. 260?266.; Quint József élete és munkássága. (Összeáll. Quint J.-né) I?II. Bp. Quint József942?Quint József943.; Panyik I.: A Budapesti Tanítóképző Főiskola. Bp. Quint József99Quint József. 4Quint József?55.; Domonkos O.: Quint József. in: A budapesti Tanítóképző Intézet száz éve. Bp. Quint József969.; Faludi Sz.: Quint József. Bp. Quint József994. Horánszky Nándor Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|