Rávezetô kérdés
oktatás
Olyan tanári kérdés, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a tanulóknak egy korábbi tanári kérdés re adandó helyes válasz megtalálásához. Nagy S. szerint ezt a funkcióját közvetlen irányítás sal tölti be, így a tanulói önállóság alacsony foka miatt nem hatékony. A Flanders nyomán kialakult interakció-analízisek és a mikrotanítás sal kapcsolatos kutatások ezzel szemben a rávezetô kérdéseknek a gondolkodásfejlesztés és az önálló feladatmegoldás szempontjából is igen hatékony típusait tárták föl. Pl.: az okokra kérdezés (?miért típusú? kérdés), amely a helytelen válasz végiggondolására, és ezzel az elkövetett hiba megtalálására, korrigálására készteti a tanulót; a kiegészítő információ adása, amely az eredeti kérdésbe foglalt információt újabbal kiegészítve segíti a helyes válasz megtalálását; a kérdés bontása, amely az eredeti kérdést részeire bontva fokozatosan építteti föl a tanulóval a teljes választ. Az empirikus kutatások nagy számban találtak ún. ál-rávezető kérdést is, amelyet a ped. rávezető szándékkal fogalmaz meg ugyan, de nem nyújt segítséget a tanulóknak (pl. a kérdés ismétlése v. a válasz kérdő hangsúlyú ismétlése).
Lukács István
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|