Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Reflektív t... ----

Magyar Magyar Német Német
Reflektív t... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Reflektív tanítás

oktatás

(lat. ?visszahajlít?, itt ?tudatos?): a tanári gondolkodás és gyakorlat elemző formája, olyan stratégia, mely biztosítja az oktató-nevelő tevékenység folyamatos önellenőrzését és ezen alapuló fejlesztését. A reflektív tanítás a ped.-i valóság számtalan elemére vonatkozhat. Alapvetően két irányát különböztethetjük meg: a tanulók, a tanulócsoport történéseire, ill. a tanár saját személyére, nézeteire és tevékenységére irányuló reflektív gyakorlatot. A reflektív tanítás a reflektív gondolkodás speciális szakmai képességén alapszik. A reflektív gondolkodás magában foglalja a racionális elemzés, a racionális választás képességét és a választások felelősségének vállalását. A reflektív tanítás logikusan felépülő ? komplex ? rendszerének elemei:

1. reflektív tanítás. az okt.-i-nev.-i dilemma felismerése,

2. a dilemma azonosítása a hasonló-szokásos és az új-egyedi szituáció figyelembevételével,

3. a dilemma meghatározása és lebontása,

4. a dilemma elemzése, megoldási módok felállítása és szelektálása,

5. az optimálisnak tűnő megoldás kiválasztása a szándékolt és nem szándékolt következmények átgondolása alapján,

6. a megoldás módszertani kivitelezése a ped.-i tevékenységben.

A reflektív gondolkodás, ill. gyakorlat egyrészt az előzetes tapasztalatokon, értékek, előfeltevések repertoárján nyugszik, másrészt olyan képességek, ill. attitűdök rendszerén, mint pl.: az önelemző képesség, a nyitott-rugalmas gondolkodás képessége, vagy a szituációk több szempontú elemzésének képessége. Bár nehéz a reflektív gyakorlat oktatását integrálni a tanárképzés kialakult rendszerébe, számos kutatás igazolta a mögöttes képességrendszer fejleszthetőségét. Tanárképző intézményekben reflektív gondolkodást, tanítást fejlesztő tréningek, kurzusok működnek, és mivel az első tanítási tapasztalatok, a munkahely szakmai-segítő környezete meghatározó a reflektív tanítás kialakulásában, a kezdő ped.-ok továbbképzésében, mentori programokban is kiemelt fontosságot tulajdonítanak neki. reflektív tanítási stílus, reflektív tanulási stílus.

Szivák Judit



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is