Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Reklámpszic... ----

Magyar Magyar Német Német
Reklámpszic... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Reklámpszichológia

Az alkalmazott pszich. területére tartozik, célja a piacra szánt termékek ismertetésének és eladásának elősegítése a pszich.-i kutatások eredményeinek felhasználásával. Az ember pszichés funkciói csak abból a célból fontosak a reklámpszichológia számára, hogy miként lehet rajtuk keresztül az egyént fogyasztásra bírni, akár saját rovására is. Alapelve, hogy a reklámozott dolgot valamely alapmotívumhoz (evés, ivás, biztonság- és szeretetigény, szexualitás, explorációs késztetés, esztétikai igény, önmegvalósítás) kapcsolva ébresszen a termék iránt figyelmet és keltsen iránta olthatatlan vágyat, egyben feloldozást adva az életünket irányító szabályok, fékek és gátak átlépésének vétke alól: pl. a dohányzást hozzárendeli az elegáns élethez, a bátorsághoz és a férfias erőhöz, vagy a csokoládét az evés öröméhez, a szép, vonzó női testhez és az egészséghez. A reklámpszichológia gyakran él a humor, a meglepetés és a szuggesztivitás eszközeivel. Egyik mottója az AIDA (attention ? figyelemfelkeltés, interest ? érdeklődés kiváltása, desire ? vágykeltés, activation ? cselekvéskésztetés). Az érzékelés, észlelés pszich.-jából felhasználja a látással, a hallással, a benyomások szerveződésével, az ingerbefogadással és -feldolgozással kapcsolatos, a kognitív pszichológiából és szociálpszichológiából pedig a motivációkkal, az érdeklődés felkeltésével, a döntéshozatallal és acsoportjelenség ekkel kapcsolatos eredményeket. Olykor a tud. és a társ. az emberek védelmében gátat szab a tud.-os ismeretek felhasználásának, így pl. tilos olyan ingerekkel fogyasztásra bírni embereket, melyek intenzitása a tudatos észlelési küszöb alatt marad, s így tudattalan úton befolyásolja cselekedeteinket (moziban a másodpercek törtrészéig felvillantott pattogatott kukoricás képek jelentősen megnövelték az előadás végén a kukoricafogyasztást). ? Ir. Lénárd F. (szerk.): Alkalmazott pszichológia. Bp. 1984.

Boross Ottília



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is