Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Rendszerele... ----

Magyar Magyar Német Német
Rendszerele... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Rendszerelemzés

Rendszerek szerkezetének (belső szerv.-i rendjének, hierarchiájának), működésének (működési zavarainak), a rendszerekben lezajló folyamatoknak (mindenekelőtt a rendszer információáramlási, irányítási mechanizmusainak) feltárása. A rendszerelemzés eszközrendszere az egyszerű megfigyeléstől a matematikai számításokon keresztül a bonyolult számítógépes modellezésig terjedhet, eredménye megjelenhet verbális leírások, grafikus reprezentációk (pl. folyamatábrák, organogramok), matematikai modellek formájában. A rendszerelemzés elméleti hátteréül a II. vh. után megjelent interdiszciplináris kutatási területek, elsősorban a Norbert Wiener által alapított kibernetika és a Ludwig von Bertalanffy kezdeményezése nyomán kialakult ált. rendszerelmélet szolgált. Ezek az elméletek abból a feltevésből indultak ki, hogy a különböző tudományok által vizsgált rendszerek konkrét anyagi megjelenési formájuktól függetlenül rendelkeznek bizonyos ált. sajátosságokkal, melyek tanulmányozására közös tudományos nyelvet és eszközrendszert lehet kidolgozni. A kibernetika a rendszerek néhány közös vonásának (pl. információáramlás, szabályozás) tanulmányozására szorítkozott, míg az ált. rendszerelmélet figyelmet fordított a rendszerek összes lényeges, közös fogalomrendszer segítségével leírható aspektusára (pl. környezet, viselkedés, struktúra, működés, funkció). A rendszerelemzés alkalmazását az oktatási rendszerek problémáinak vizsgálatára Coombsnak az oktatás világválságáról írott könyve (1971) tette világszerte ismertté. A rendszerelmélet alkalmazásával kapcsolatos kutatások Mo.-on az 1970-es években tetőztek a társ.tud.-okban ált.-ban és a ped.-ban egyaránt. A rendszerszemlélet fogalmait a köznev.-i rendszer és alrendszereinek leírásához és elemzéséhez Nagy József (1979) adaptálta. Az 1980-as évekre a rendszerszemlélet alkalmazása veszített lendületéből, fogalomrendszere, modelljei viszont nagyrészt beépültek az azokat felhasználó tud.-területek speciális szakmai ismereteibe. A ped.-ban a rendszerelemzést elsősorban az iskolavezetés, a közokt.-irányítás és az értékelés elmélete, valamint az okt.-elmélet alkalmazza.

Csapó Benő



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is