Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Rendszersze... ----

Magyar Magyar Német Német
Rendszersze... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Rendszerszemlélet

oktatás

1. a rendszerszemlélet fogalmának értelmezése nem egységes, egyesek szerint szemléletmód, mások pedig ? többek között Ludvig von Bertalanffy? ált.-abb érvényű, fokozatosan kiépülő, önállósuló tud.-ágként értelmezik. Napjainkban jelenlévő értelmezések:

1. A különféle szaktud.-ok összefüggéseit tudatosan alkalmazó módszer.

2. Komplex megközelítési módszer, amelynek alapelve, hogy egy rendszer nem egyszerűen az alkotóelemek halmaza, hanem azoknak együttesként viselkedő egysége.

3. A soktényezős, bonyolult, összetett rendszerek, működési mechanizmusok megértésére, hibaelhárítására (pl. repülőgép-technika, űrtechnika) kifejlesztett gondolkodási módszer.

2. az oktatás, a tanulás, az oktatási rendszerek, az oktatás és társ. viszonyának rendszerszemléletű értelmezési lehetőségére először a kibernetikai ped. hívta fel a figyelmet (Landa, 1968.). A ped.-i rendszerek is soktényezősek, bonyolultak és hierarchikusan rendezettek, azért jól lehet adaptálni a rendszerszemlélett ped.-i feladatok tervezésére, elemzésére, működésük leírására, hibadiagnosztizálására. Rendszerszemléletű megközelítésben a tanítás-tanulás három kategóriából, egy kiegészítő kategóriából és a visszacsatolási körökből áll (Báthory, 1987.). Ez a rendszer a társ. felé nyitott, annak környezetében, hatása alatt áll, ugyanakkor kommunikációs rendszer lévén információcserét bonyolít le (az eredmény, a folyamat és a célrendszer felé) és így visszahat rá. A tanítás-tanulás rendszerszemléletének különösen öt vonása emelhető ki:

1. A tanítás-tanulás rendszerkapcsolatainak feltárása.

2. A tanítási cél és a tanulási eredmény kongruenciájának biztosítása.

3. A visszajelentési mechanizmus beépítése révén a rendszer önirányításának, önszabályozásának és önfejlesztésének elvi megalapozása.

4. A ped. eredeti tanulásszervezői szerepének megalapozása, összhangban a centrális és a helyi, isk.-i ttv.-fejlesztés gyakorlatának kialakításával.

5. A szűkebb és tágabb társ.-i környezet hatásmechanizmusának szerves beillesztése a tanítás-tanulás folyamatába, eseményeibe.

Szlovák ÉvaGyaraki F. Frigyes



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is