a persa sah (király) szótól kapta elnevezését. Az egész
világon elterjedt szép és a szellemet erősen foglalkoztató játék, amelyet az u.
n. sakktáblán két fél játszik el. E tábla 64 négyszögmezőre van felosztva,
amelyek a megkülönböztetés kedvéért váltakozva világos és sötét (rendesen fehér
és fekete) szinüek. 32 sakkfigura van, amelyeknek fele fehér, fele pedig fekete
szinü.
Mindenik fél 16 figurát kap, amelyek a következők: 1 király, 1 királyné,
2 futó, 2 lovas, 2 torony, 8 paraszt. A figurák a sakktáblán ekkép helyezkednek
el: az egész felső sort a parasztok foglalják el; az alsó sor mindkét
sarokmezejét megtartják a tornyok; a toronytól balra, illetőleg jobbra állnak a
lovasok; a 3-3-ik mezőn két oldalról vannak a futók; a középső két mezőre a
király és a királyné helyezkednek el olykép, hogy a fehér király a fekete
mezőre, a fekete király pedig a fehér mezőre kerüljön. (Alba tenet dextram,
regina servat colorem.9 A figuráknak határozott mozgási és ütési módjuk van.
A
paraszt a kiinduláskor két mezővel, máskor mindig csak egy mezővel mozoghat
előre, de szögletben vág. En passant akkor vág, ha ellenfele két lépést tesz s
mellette áthaladni akar; ez az egyetlen figura, amely nem hátrálhat. A torony
vizszintes avagy függélyes irányban nyomulhat előre, annyi mezőn keresztül,
ahányon csak akar, hacsak más figura útját nem állja; a futó ellenben csak
diagonális irányban haladhat előre vagy hátra, azaz a kezdetben fehér, illetve
fekete mezőn állt futár mindvégig fehér, illetve fekete mezőt tart megszállva.
A lovas haladása: fehér mezőről feketére törekszik.
A királyné a toronynak és a
futónak előnyomulási módját egyesíti magában, azaz vizszintes, függélyes és
rézsútos irányban egyaránt tetszése szerint mehet előre.
A király mozoghat
mindenféle irányban, de csakis egy-egy mezőn át. A király magatartásától függ a
játék kimenetele; mindenik félnek arra kell törekednie, hogy az ellenséges
királyt valamelyik figurával olyan helyzetbe hozza, amelyben semmiféle kibúvó
útján nem menekülhet az ellenséges figurától.
Aki az ellenséges királyt egy
figurával fenyegeti, az sakkot mond, s ha az ellenfél királyát nem tudja
megmenteni: matt (mat persául a. m. halott) lesz, elveszti a játékot.
A játszma megkezdésénél mindkét játszónak a király és
királyné előtt álló parasztokat kell mozgásba hozni, aztán a legfontosabb
tiszteket, mindenekelőtt a király oldalán levő futókat és lovasokat
mozgósítani.
Mihelyt a király és az egyik torony közötti mezők szabadok lettek,
a király, ha helyéről még nem mozdult, illetőleg ha sakkban nincs, rochadeot
csinálhat, azaz a játszó a tornyot a királyhoz legközelebb eső mezőre, a
királyt pedig, a tornyot átugorva a harmadik mezőre húzza. A rochade (vagy
rokád) által a király a sakktábla sarka irányában biztos helyzetbe jut, a
torony pedig szabadabban mozoghat. Ha ekként a király és királyné oldalán a
figurák el vannak mozdítva és a tornyok összeköttetése a rochade által helyre
állt: a játék első fejlődése, a megnyitás végbement.
A megnyitásnak különböző
teoriái vannak. A biztos és használt megnyitások közt említhetők. a futó-játék,
a különböző lovas-játék, az olasz, francia, spanyol, sziciliai játszma, a
fianchetto stb. Ha a S.-ot élénkebbé akarjuk tenni, az u. n. gambittal élünk,
ez olyan megnyitás, amelynél valamely figura feláldozásával akarunk támadáshoz
jutni. Van futó-gambit, lovas-gambit, Evans-gambit stb. A megnyitást követi a
közép-játék, amelynél mindkét fél arra törekszik, hogy ellensége állásának
valamely gyengéjét felhasználja és ezáltal olyan tervet készítsen, amelynek
alapján ellenfele királyát vagy mattá teheti vagy másnemü előnyökhöz juthat.
Itt van a kombinációnak tulajdonképeni tere. A mindkét részről való folytonos
támadás és védekezés után, ha egyik fél sincs előnytelenebb helyzetben a
másiknál, beállhat az az eset, hogy az u. n. végjátékban, csak kevés figurával,
némikép figyelmes játék mellett egyik fél sem győzheti le a másikat. Ily
esetben a játék eldöntetlen, remis marad.
Pattnak nevezik az olyan helyzetet,
amelyben a húzó fél egy királya, a nélkül, hogy sakkban volna, nem mozoghat s
az illető fél szabály szerint más figurát sem húzhat. A patt a mai játszási
szabályok szerint egyértékü a remisvel. Újabban a végjátékokat teljesen
önállósították s igy létesültek az u. n. sakkfeladatok (problémák), melyeknél a
S. legnagyobb finomságai érvényesülnek.
A szép játék iránt való érdeklődés
mindenütt, igy nálunk is, u. n. sakkegyesületeket vagy sakk-klubokat hozott
létre, melyek nem egyszer nemzetközi sakkversenyeket rendeznek.
Forrás: Pallas Nagylexikon