Sándor
1. afrodiziaszi, peripatetikus filozofus, Kr. u. 198. és
211. Athénben tanított és messzanai Aristokles és Sosigenes tanítványa volt.
Aristotelesnek egyik legtermékenyebb és legpontosabb magyarázója, miért is őt
kiválólag «az exegetá»-nak nevezték el. Aristoteles műveinek magyarázatai közül
különösen a metafizika magyarázata emelendő ki, mely sok ideig csak Sepulvedra
latin fordításában volt ismeretes (Róma 1527, Velence 1554, 1561) és csak
Bonitz (Berlin 1847) adta ki teljesen eredetiben. Ebből azonban csak az első öt
könyv valódi. Létezik még több kommentárja arab fordításban. Önálló iratai közt
a legjelentékenyebb: De fato (kiadta Orelli, Zürich 1824); ezenkivül még a
Quaestiones naturales (kiadta Spengel, München 1842) és De anima (Velence 1536,
újabban kiadta Bruns, Berlin 1887-1891) címü műve nevezetes. Róla nevezték el a
renaissance korában azokat az aristotelikusokat alexandristáknak, akik
ellentétben az averrhoistákkal, a S. naturalisztikus magyarázatát, különösen a
halhatatlanság kérdésében, követték. Fejük Pomponatius (l. o.) volt. - 2. S.,
halesi, lásd Halesi.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|