Simplon-vasút
igy nevezik a Jura-Simplon-vasútnak első vonalrészét,
melynek célja volt a francia-svájci határszélen fekvő St. Gingolphtól kiindulva
az olasz vasutakkal csatlakozást létesíteni Gordónál. E vasutat a 20 km.-nyi
hosszal tervezett alagút kivételével már 1878. megépítették. A sok részletesen
kidolgozott terv közül megemlítjük a legutolsót, mit a Société d"entreprise du
tunnel du Simplon nyujtott be. Ez a társaság megépítené az alagutat 4 és fél év
alatt 54,5 millióért egy vágánnyal, a későbbi kibővítés 20 millió 540,000 frtba
kerülne. A várható hőfok 40°C., ezért a szellőztetésre és hűsítésre
északon a Rhône és Marsa, délen a Cariasca vizereje használtatnék 500 m.
nyomómagasság mellett 2000 lóerővel. 1896 dec. 16. irta alá a svájci
köztársaság elnöke az Olaszországgal kötött szerződést, melynek értelmében a
két ország a kérdéses alagutat megépíti. A költségek nagyobb részét Svájc fogja
fizetni.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|