Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Sína kocsikerék abroncsa (l. Kerékabroncs), nevezik még a német származású ráf szóval is. Szerepe van ezen a ráfszögnek és talpsrófnak is. - A vasúti sinek jellegzetes alakjait l. az 1-8. ábrán. A lapos, nyerges, széles talpú és összetett sineket közvetlenül az aljakra erősítik meg (l. Felépítmény); a gomba- és kettős fejü sínt sarukba helyezik. Az utóbbiakat Angolországban használják, az európai szárazföldön azonban a széles talpú sin használata van elterjedve, melyet feltalálójáról Vignoles-sínnek (l. Góliát-sín) is neveznek. A sinek összeillesztését l. Kapcsoló anyagok. [ÁBRA] 1. ábra. Lapos sin. 2. ábra. Nyeregsín [ÁBRA] 3. ábra. Gombafejű sín. 4. ábra. Kettős fejü sín. 5. ábra. Széles talpu (Vignoles) sín [ÁBRA] 6. ábra. [ÁBRA] 7. ábra. [ÁBRA] 8. ábra. A sinek folyóméterének súlya felette változó, nemkülönben hosszúságuk is. Hazánkban előforduló legnehezebb sinek folyómétere: 42,8 kg. és legnagyobb hossza: 12 m. A sinek anyaga régebben vas, újabban acél; az előbbinek megengedett megterhelése cm2-enként 800 kg., utóbbié 1000 kg. A sinek gyártását (l. Vas) szigorúan ellenőrzik s átvételükkor biróképességüket behatóan kipróbálják, l. Sínpróbák. - A faesztergán, ha az főképen csak hosszabb tárgyak esztergálására való, a véső alátámasztására az eszterga ágyazatával párvonalasan, kevéssel a tárgy forgási tengelye fölött és előtte egy hosszabb, néha felső szélén megvasalt faléc fekszik, ez az eszterga sínje. [ÁBRA] 6. 7. 8. Összetett sinek Forrás: Pallas Nagylexikon Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|