Sínmegerősités
A vasúti sínt az európai kontinensen a talpfákhoz többnyire
sínszegekkel, ritkábban csavarokkal, a vastalpakhoz pedig csavarokkal vagy
ékekkel erősítik meg. Némely országban, különösen Angliában, a sinek
megerősítése, a nálunk divótól egészen eltérőleg, öntöttvas-sarukban, fapofák
segítségével történik. A S.-t az által tesszük hathatósabbá, hogy a sinek alatt
a megerősítés helyén alátétlemezeket alkalmazunk. Két szomszédos sínt egymással
hevederekkel (l. Kapcsoló anyagok) kötünk össze, melyeket a sinek mindkét
oldalán alkalmazunk. Ezeket egymással, valamint a sinekkel 4-6 csavarral
foglaljuk össze. A vonatok sebességének fokozása, valamint a járóművek s
különösen a mozdonyok súlyának nagyobbítása a S. fokozását is szükségessé
tették. Eleinte csak a sinek végein alkalmaztak alátétlemezeket és a sineket
talpukon csak 2-2 sínszeggel erősítették meg. Későbben az alátétlemezek számát
szaporították és minden alátétlemezzel ellátott talpfán 3 sínszeget
alkalmaztak, egyúttal pedig a hevedereket sokkal erősebbre készítették.
Legújabban az első rangú vonalakon minden talpfára tesznek alátétlemezt és
minden talpfán 3 sínszöget alkalmaznak, melyből kettőt a sin belső és egyet
annak külső oldalán vernek be. E mellett minél erősebb sínhevederek
szerkesztésére törekesznek. A S. kérdését azonban még mindig nem tartják
megoldottnak s folytonosan tökéletesbítésén dolgoznak.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|