Skóciában a protestantizmus a Stuart Mária elleni
küzdelemben vert gyökeret (l. Skócia története). Knox János (l. o.) a skótok
reformátora szigoru kálvini szellemben szervezte az egyházat. A skót protestáns
nemesség 1557 dec. 3. megkötötte az első szövetséget (covenant), amellyel
egyidejüleg ideiglenes istentiszteleti rendszabályokat is létesített. Az 1560
jul. 8. edinburgi béke után összejött parlamenti gyülés eltörölte pápaságnak
Skótország fölötti biráskodási jogát, valamint a misét, elfogadta a Knox János
és társai által készített skót hitvallást, valamint a következő évben a
fegyelmi könyvet, melyet a S. egyetemes gyülése is tanácskozás alá vevén, ezen
egyház elnyerte maga zsinatpresbiteri alkotmányrendszerét. E határozatokat csak
1567. Mária bukása után ismerte el és erősítette meg az államkormány.
Melvillenek, Knox János utódjának indítására a S. egyetemes gyülése már 1578.
egy más, egészen presbiteriánus alkotmányi terveztet (második fegyelmi könyv)
fogadott el, mely a Kálvin által is elismert négy egyházi hivatalon kivül
(lelkipásztorok, doktorok, egyházvének és diakonusok) semmi más egyházi
hivatalt elismerni nem akart. Ehhez járult 1580. az erősen pápaellenes
szövetségi okmány, a második skót hitvallás, melyet az akkor nagyon ifju
királlyal csaknem erőszakosan irattak alá. Majd Jakab király püspöki irányu
kivánalmai léptek mindinkább előtérbe és pedig annyival inkább, mikor az angol
trónra való kilátása emelkedett és a skót és angol egyházak egyformává tétele
kivánatosnak látszott előtte. És befolyásával csakugyan sikerült neki a skót
felföld városaiban tartott egyetemes gyülések által kimondatni a püspöki
hierarkia felállítását. 1603. egyesülvén a két ország, a király két legfőbb
érseki törvényszéket állított fel Skótország részére s több püspököt nevezvén
ki, ezután a S. feltartóztathatatlanul haladt alkotmányában és
istentiszteletében az anglikánizmus felé. I. Károly király 1625 óta ugyanezen
úton haladt, de elég oktalan volt azt nyiltan és minden kimélő figyelem nélkül
tenni, ugy hogy a nemességet sem kimélvén, általános kitörésekre szolgáltatott
alkalmat, melyek aztán vesztét is okozták. 1638. Edinburgban a
presbireriánizmus védelmére újabb szövetség köttetett, mely a püspöki
egyházrendszert megsemmisítette s a királynak, többszörös sikertelen
ellenkisérlet után, 1640. a régi presbiteriánizmust a maga teljességében vissza
kellett állítania. Ekkor kezdődtek meg Angolországban a puritánizmus érdekében
folytatott harcok, melyek alatt 1643. az angol lázadók egyesültek a
segélynyujtásra kész skót hitrokonokkal és elfogadták a szigoruan kálvinista
westminsteri hitvallást és egyházi rendelkezéseket 1645. Ezen hitvallás áll
érvényben ma is a S.-ban. Midőn 1712. az episzkopálizmus érdekében adatott ki
királyi rendelet s midőn a latitudinárizmus és az egyháznak az állam alá
rendelésének eszméje mindinkább terjedni kezdett s midőn a gyülekezetek jogait
mindinkább korlátozni kezdették, 1735. Erskine megalakította az u. n. Associate
synod-ot, 1752. pedig Gillespie a Presbytery of relief-et, mely két szakadár
egyház a lehető legnyakasabban küzdött az egyháznak államosítása ellen és a
gyülekezetek szabad választása érdekében. Mikor pedig századunkban az
evangélikus párt hatalmasabbá lett, mig másrészről az államegyház mind több
erőszakoskodást engedett meg magának, 1843. Chalmers vezérlete alatt megalakult
a skót szabad egyház (Free church), melynek tagjai lemondván az államegyházban
birt minden javaikról, a legteljesebben keresztül vitte az államtól való
tökéletes függetlenséget. Ma a még mindig erős skót államegyház (Established
church) mellett fennáll tehát Skótországban a szabad egyház, az ehhez elvileg
nagyon közel álló egyesült presbiterián egyház (United presbyterian church),
amelyek, mint vezéregyházak mellett találunk még Skótországban
episzkopalistákra, quekerekre, baptistákra, metodistákra,
schwedenborgiánusokra, unitáriusokra, irvingistákra stb., sőt nem csekély
számmal római katolikusokra, akik számára XIII. Leo 1878. visszaállította a
hierarkiát 2 érsekkel és 4 püspökkel. Legteljesebb egyházi életet és
tevékenységet fejtenek ki a skót szabad egyház tagjai, amit mutassanak a
következő adatok is. Ezen egyház fennállásának első évtizedében 1853-ig az
adakozások összege alig haladta felül a 3 millió fontot, az ötödik évtizedben
már közel járt a 7 millióhoz s fennállása óta az első 50 év alatt, tehát
1893-ig, 23.332,809 font sterlinget, tehát mintegy 11-szer ennyi forintot
adakozott össze egyházi jótékony célokra.
Ami ezen presbiterián egyházak alkotmányi szervezetét
illeti, az teljesen a zsinat-presbiteri elvek alapján áll. A gyülekezeti
lelkészek mellett presbiterek és diakonusok gondozzák a gyülekezetek lelki,
szellemi, erkölcsi és anyagi életét. A gyülekezetek fölött az egyházmegye, a
Skótországban u. n. presbiterium, e fölött ismét a tartományi zsinat,
legfelsőbb fokon pedig a minden évben egyszer összejövő egyetemes gyülés
(General Assembly) áll, melynek mindig lelkész az elnöke (moderator) s az
államegyház ezen gyülésein egy világi úr is, mint korona képviselője szerepel.
Forrás: Pallas Nagylexikon