(svéd) a. m. kézi munka, eredetileg minden oly munka, mely
gépek nélkül végezhető. Szűkebb értelemben az elemi technika, mely nem ipari,
hanem nevelés-egészségügyi szempontból bir fontossággal, melyet mi rendesen
kézügyesítő munkának nevezünk. A S. nem új keletü, már két századdal ezelőtt
nagy fontosságot tulajdonítottak annak kiváló pedagogusok, különösen a
németeknél, ezzel akarva ellensúlyozni a gyermekek szellem megerőltetését.
Ezért foglalkoztatták a gyermekeket az iskolában hetenkint 2-3 órán át
mindenféle kézi munkával. Nálunk 1797. találjuk ennek első határozottabb
nyomait a kishonti esperesség által kiadott tantervben, amelyben elrendeltetik,
hogy a tanítók szerdán és szombaton foglalkoztassák tanulóikat kisebb kézi
munkákkal, házacskák építésével, egyberakásával stb., aminek nagy hasznát
vehetik. Ezen időtől kezdve tért hódított ez az oktatási irány nálunk is,
mignem századunk derekán, majd 70-es években az u. n. háziipari oktatás fejlődött
ki belőle, mely teljesen kivetkőztette a kézi munkát eredeti jellegéből. Mig
ugyanis eredetileg nevelés-egyészségügyi jellege volt, ekkor ipari jelentőséget
tulajdonítottak neki, ami néhány év mulva teljesen elvesztette hatását. A
legújabb időben Svédországban indult meg egészségesebb mozgalom, amelynek
eredménye volt, hogy Nääsben egy ottani gazdag földbirtokos (Abrahamson) nagy
S.-képző-intézetet alapított, melynek vezetését Salamon Ottó igazgatóra bizta,
aki a mai pedagogiai S.nek tulajdonképeni megteremtője. Azóta Nääs lett hazája
és középpontja a S.-nek, odasereglettek a művelt világ pedagogusai, hogy az új
nevelési irányt tanulmányozzák és terjesszék. Tényleg csakhamar meghonosult
Dániában, Angliában, Francia- és Németországban, sőt Amerikában is, ma pedig
már Ausztrália művelt gyarmatai is követik, honnan évenkint több tanító és
tanügyi szakférfiu meg Nääsbe, hol hat hetes kurzusok rendeztetnek. Az eredeti
S. famunkákból áll, a nääsi 50 sorozatból, mindig az ismert és egyszerü
gyakorlatból menve át az ismeretlen és összetettebbre. Az elv itt az: oly
tárgyak készítését tanítani, melynek azonnal hasznát lehet venni, kiindulva
abból az elvből, hogy a gyermek munkakedvét fokozza, ha látja, hogy valami
használhatót alkotott. A S. tanításánál kiváló gondoskodás tárgya a gyermekek
testtartása, hogy igy a nevelés-egészségügyi hatás még fokoztassék.
Hazánkban a szorosabb értelemben vett S.-oktatás az utolsó
évtizedben igen örvendetesen fejlődött. A kezdeményezők az erdélyi szászok
voltak, különösen Brassóban és Nagy-Disznódon; majd Sopronban vert mélyebb
gyökeret, hol a háziiparegyesület a régi kosárfonóiskolát rendes S.-iskolává
alakította át; ezt követte a debreceni kézügyesítő egyesület alakulása, majd
Budapesten létesült a kézi munkára nevelő országos egyesület, melynek égise
alatt az ország több városában idnult meg a S.-oktatás, a leghelyesebbnek
elismert nääsi rendszer alapján. A legkitünőbb S.-iskoláink a soproni, a
budapesti egyesületi és a budapesti I. kerületi tanítóképző intézettel
kapcsolatos. Az utóbbi években a kormány figyelme is a S. felé fordult,
amennyiben annak országos szervezését vette célba, addig is a vallás- és
közoktatásügyi tárca révén évi 2000, a kereskedelmi tárca által évi 4200, a
földmívelésügyi tárca útján pedig évi 3000 forinttal segélyezve azt. V. ö.
Szterényi József, A háziipari és kézügyességi oktatás Magyarországon (Budapest
1896).
Forrás: Pallas Nagylexikon