Sodoma
tulajdonképen Bazzi Giovanantonio, olasz festő, szül.
Vercelliben 1477., megh. Sienában 1549 febr. Eleinte Spanzottinak, egy
versellii kontár festőnek volt tanítványa és csak Milanóban, Leonardo da Vinci
iskolájában képezte ki magát művésszé. 1501. Sienába ment s ott csakhamar
számos megrendelésben részesült. Ez időből való freskóképei közül a legnevezetesebb
az 1505-től 1506-ig a Siena közelében levő Monte Oliveto maggiore kolostor
keresztfolyosójában festett 26 ábrázolás szt. Benedek életéből, függőképei
közül pedig Krisztusnak a keresztről levételét ábrázoló képe a sienai
muzeumban. 1513-14 körül Rómába ment, ahol Chigi a Villa Farnesinában levő
hálószobájának kifestését bizta rá. Itt festett freskóképei közül leghiresebb
és talán S. legtökéletesebb munkája a Nagy Sándor és Rhoxane menyegzőjét
ábrázoló jelenet, melynek érzéki és mégis finom szépsége szinte páratlan a maga
nemében. Ehhez sorakoznak a Dareios családjának hódolatát, Vulcanus műhelyét,
Nagy Sándort mint a Bukephalos ló megszelidítőjét ábrázoló képek. Egy Lucretiát
ábrázoló képeért X. Leo pápa lovagi rangra emelte. 1515. ismét Sienában
találjuk, 1518 és 1525 között Felső-Olaszországban, Mantovában, Parmában,
Reggióban dolgozott, 1527-37. Sienában élt, 1537. Piombinóban, 1540.
Volternában, azután Pisában s Luccában, 1542-től fogva ismét Sienában
tartózkodott. 1518. festette a sienai Oratorio di S. Bernardinóban a Mária
életéből vett négy freskóképet, tulajdonképen a női szépség dicsőítését, 1525.
a S.-Domenico-templom Katalin-kápolnájának hires freskóképeit, melyek ugy mély
fölfogásuknál, mint díszítő hatásuknál fogva legjobb műveihez tartoznak;
valamivel később a sienai városházának egyes termeiben szenteket, a Madonnát és
Krisztus föltámadását ábrázoló képeket. Függőképei közül nevezetesek: egy
körmeneti zászló a Madonna és szt. Sebestyén gyönyörü alakjaival (Firenze,
Uffizi-képtár); A királyok imádása (Siena, S. Agostino); Madonna szentek között
(pisai képtár) stb. A budapesti országos képtárban levő Madonnaképe szt.
Katalin és szt. Ferenc alakjaival (57. sz.), szeretetre méltó oldaláról mutatja
be a művészetét. Korának legtehetségesebb művészeihez tartozott, de ingatag
természete, kicsapongó életmódja és csekély szorgalma meggátolták abban, hogy
tehetségét teljesen kifejtse. V. ö. Jansen, Leben und Werke des Malers G. A.
Bazzi (Stuttgart 1870); Vischer, a Dohme-féle Kunst und Künstler-ben; György
Aladár tanulmánya a Petőfi-társaság Lapjában (1878).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|