(Spinosa) Benedek, eredeti nevén Despinoza Baruch, hollandi
filozofus, szül. Amsterdamban 1632 nov. 24., megh. Hágában 1677 febr. 21-én.
Zsidó családból eredt, melynek elődei az elnyomatás elől vándoroltak ki
Spanyolországból vagy Portugáliából. Szülei papnak szánták és S. alapos
oktatást nyert a rabbinikus tudományokban, Maimonidesz műveit is ismerte,
melyek nagy hatással voltak rá. A középkor egyéb zsidó tudósainak munkáiban is
jártas volt s a kabbalisztikus irodalom sem maradt előtte ismeretlen. Egy
keresztény orvostól megtanult latinul s akkor a skolasztikus teologiai műveket
olvasta. Természettudományokkal is foglalkozott s attól fogva, hogy Descartes
iratait olvasta, filozofiával. Szabadelvüsége a zsidó községben rossz vért
szült s egy fanatikus hittársa le is akarta szúrni. 1659 aug. 6. a község őt
«áltanai» miatt formaszerüen kiátkozta kebeléből. S. ekkor egyetlen
hitfelekezethez sem csatlakozott. Egy keresztény barátjához ment lakni,
Amsterdam közelében ugyanaz évben, kinél 4 v. 5 évig maradt, azután
Rhynsburgban élt 1664-ig, majd 1669-ig Voorburgban Hága mellett. Ekkor Hágába
költözött s egy szegény özvegynél, van Velden asszonynál lakott és kosztolt,
1671-től van der Spyck nevü festőnél. Vagyona nem volt s eleinte
magántanítással, azután üvegköszörüléssel kereste meg kenyerét. Anyagi
függetlenségét igy, bár rendkivül szerény viszonyok közt, biztosítván,
kizárólag a fiozofiában elmélyedésre és saját rendszere kidolgozására
fordította szabad idejét. Személyes barátságban állott egy Meyer Lajos nevü
amsterdami orvossal, ki utóbb kiadta műveit, s Oldenburg Henrikkel
Oldenburgban, kivel levelezett. Midőn Leibniz Hágában volt, fölkereste S.-t s
többször folytatott vele filozofus társalgást. Általában hire ment nagy
tudományosságának és önálló gondolkodásának s a pfalzi választó-fejedelem
meghivta a heidelbergai egyetemhez tanárul 1673., de S., ámbár teljes
szabadságot biztosítottak neki a bölcselkedésben, a felajánlott állást az előre
látható összeütközések miatt nem fogadta el. Igy élt független szegénységben,
megelégedetten és derülten, egész idejét az igazság kutatásának szentelve
1677-ig, midőn az üvegköszörülés által is hihetőleg növelt tüdősorvadása 45
éves korában sírba döntötte. Élete az önzetlen tudós megható mintaképe maradt.
1880 szept.-ben Hágában szobrot emeltek emlékének.
S. Descartes rendszerét fejti tovább; az ő két állománya
helyébe egyet tesz, ez az állomány (substantia): isten, isten pedig magával a
természettel azonegy. Az egy állománynak kétféle alaptulajdonsága vagy járuléka
(attributum) van: gondolkodás és kiterjedés, amelyeknek ismét a maguk részéről
ezerféle a lényegtelen és változó tulajdonítmánya (modus). Ilyen egyebek közt
az egyéni lét is. Isten nem létezik egyénileg, különben nem volna abszolut,
hanem csak véges; isten a létezők összességének vagy a világnak immanens,
benrejlő oka. Isten szabadsága abban áll, hogy saját lényének belső
kényszerüsége szerint cselekszik. Közvetlenül nem is tesz semmit, hanem csak
közvetve egyet a más által az oksági kapcsolat szerint, melyben minden létező
egymással áll. E szerint szabad akarat sincs; a kiterjedés egy tulajdonítmánya
hat a kiterjedés, egy másik tulajdonítmánya vagy a gondolkodás egy modusa a
gondolkodásnak egy más modusára. Gondolkodás és kiterjedés közt azonban nincs
oksági kapcsolat, hanem csak megegyezés; a gondolatok rendje és kapcsolata azonegy
a dolgok rendjével és kapcsolatával. Az emberi gondolkodásnak, ismeretnek
többféle foka van: a legalsó a zavaros gondolkodás, mely a végsőhöz tapad, ide
tartoznak az indulatok: a vágy, az öröm és a szomorkodás, e zavaros képzetektől
függ az akarat szolgai volta. Az ismeret legfőbb foka az isten értelmi
szeretete, midőn örömünk telik az adaequat megismerésében, abban, mely a
dolgokat nem tekinti véletleneknek, hanem szükségeseknek a végtelenség formája
alatt (sub megj.: a következő szó nem elég jól látszik a lexikonban specin
aeternitatis). Ebben az intellektuális szeretetben rejlik az emberi szabadság,
boldogság és erény. S. életében csak két műve jelent meg: 1663-ban Renati des
Cartes Principiorum philosophiae per Benedictum de S. Amstelodamensem és
1670-ben a Tractatus theologico-politicus, melyet azonban eltiltottak. Fő műve:
az Ethica csak halála után jelent meg, épp ugy a Tractatus politicus, a Tr. de
intellectus emandatione, valamint tudományos levelezése, Epistolae és a
Compend. Grammaticae linguae Hebraeae. Műveinek első összes kiadása H. E. G.
Paulustól, Jena 1802-3, a legjobb s a legteljesebbnek címe: B. de S. opera
quotquot reperta sunt. Recognoscer. S. van Vloten et J. P. N. Land, Hága
1882-83, 2. kiad.
Forrás: Pallas Nagylexikon