Stephenson
1. György, angol technikus, a lokomotiv feltalálója, szül.
Wylamban (Newcastle [Northumberland] mellett) 1781 jun. 8., megh.
Taptonhouseban 1848 aug. 12. Mint gépészinas kezdte pályáját. Itt mutatta ki
mekanikai talentumát egy szivattyuszerkezet célszerü berendezésével, amelyen
képzett mérnökök hiába fáradoztak. Majd felvigyázó lett s ismételten kitüntette
magát s 1814. építette az első használható lokomotivot. Egyidejüleg Sir Humphry
Davyval bányamunkások számára biztonsági lámpát talált fel, amelynek folytán
1000 guinea tiszteletdíjban részesült. S. vezetése alatt készült az általános
forgalomra szánt első vasút Stockton és Darlington közt, amely 1825. készült
el. Ezen az útdarabon három, általa konstruált lokomotiv közlekedett. A M. Peaseval
(Darlington) együtt 1824. New-castleben épített gépműhelyből kerültek ki
Anglia, Amerika és Európa újonnan épülő vasútjai számára az első lokomotivok. A
Tyne nagy vasúti hídján Newcastleben szobrot állítottak neki s a hídat
S.-hídnak nevezték el. Tulajdonosa volt több kőszénbányának és a claycrossi
nagy vasműveknek. V. ö. Smiles, The life of George S. (legújabb kiadás London
1884).
2. S. Róbert, az előbbinek fia, szül. Wilmingtonban 1803
okt. 16., megh. 1859 okt. 12-én. 15 éves korában a killingworthi vasműveknél
volt alkalmazásban, ahonnan három évi praxis után az edingburgi egyetemre ment.
Tanulmányai befejeztével atyja gépgyárába lépett. Támogatta atyját ennek
mérnöki munkálataiban és vállalataiban, beutazta Amerikát, ahol Trevethiket, a
közúti lokomotiv feltalálóját a legnagyobb nyomorból mentette ki. Itt
alapította a koumbiai bányatársaságot. Ezenfelül 10,000 márkás díjat nyert,
amely lokomotivépítésre volt kitűzve. 1832. megbizatott a liverpool-birminghami
vasút építésének vezetésével, amelyet a fennálló angy nehézségek dacára
létesített, mire a blackwalli, norfolki, aylesburgi és egyéb vasútvonalak és
jelentékeny hidak épültek felügyelete alatt. Mesterműve mégis a Britannia-híd
volt. Nemsokára azután két csőhidat épített a Nilus fölé, az Alexandria és
Kairo között általa létesített vasúton. 1853. Kanadába ment, hogy a Montreal
melletti Lőrinc-folyamon épülendő hatalmas csőhíd munkálatait megindítsa, amely
híd Kelet- s Nyugat-kanada s az Egyesült-Államok közti közlekedési vonalon a
Grand-Trunk-vasúttal mint utolsó kapocs hiányzott. Ez óriási híd befejezését
(1859 dec.), mely jelenleg Viktoria-híd nevet visel, már nem érte meg. Élete
végéig nemcsak Angliában, hanem a kontinens összes államaiban igen gyakran
fordultak hozzá vasúti kérdésekben mint legkiválóbb tekintélyhez. 1847. Whitby
képviselőjének választották, de a parlamentben tevékeny részt nem vett. Nagy
összegeket hagyott jótékony célokra. Nagy érdemei elismeréséül a Westminsterben
temették el. Műve: A légköri vasút (London 1845). V. ö. Jeaffreson és Pole,
Life of Robert S. (2 köt., u. o. 1864); Smiles, Lives of George and Robert S.
(8. kiad. u. o. 1868).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|