Sulchán áruch
(héb., a. m. terített asztal), neve a zsidók rendszeres
törvény- és szertartáskönyvének, melyet Káró József tudós a XVI. sz.-ban
készített a XIV. sz.-ban élt Jakab ben Áser kodifikátornak Árbá turimnak
nevezett kódexe alapján. Ez utóbbi gyüjteményt Káró magyarázatokkal látte el (a
magyarázat neve: Bét Jószéf), melyekben Jakab ben Áser döntéseinek forrását
megnevezi, az ellentmondásokat kiegyenlíti, a tévedéseket helyreigazítja és
újabb törvényeket összegyüjt. E magyarázatokból készítette el a S.-ot, melynél
megtartotta a régi négyrendszerü fő beosztást: 1. Orach chajim, mely a
templomi, házi, ünnepi és bőjti szertartásokat, 2. Jóre déa, mely az étkezési,
gyászolási, a régi pogányokról szóló, sikoláztatási, uzsoraszabályokat, 3. Ében
háéser, mely a házassági, válási törvényeket, 4. Chósén hámispot, mely a
mgánjogi és bűnvádi intézkedéseket tartalmazza. Az egyes rendszerek csoportokra
(haláchot), ezek ismét fejezetekre (szimán) és paragrafusokra (szeif) oszlanak.
A S. egyes paragrafusait többnyire Mózes ben Izráel (Iszerlsz) ejgyzetei
(hágáhot, mápá) követik, melyek Káró döntéseit kibővítik vagy megszorítják és
az áskenáz ritusu zsidók számára (ide tartoznak a magyarországiak is)
irányadók. A S. leghiresebb kommentárai, melyek újabb idő óta rendesen
szegélyére nyomatnak: Túré záháb Dávid ben Sámuel Lévitől, Szifszé Kóhén
Sábbátháj Kohéntól, Mágén Ábráhám Ábele Ábrahámtól, Meirós éjnájim Kóhén Józsua
Falktól, Chelkát Mechókék Mózes briszki (Litvánia) és Bét Sámuel fürthi
rabbitól. A S. először 1565. jelent meg Velencében, azóta számos kiadást ért;
vannak rövid kivonatu kiadásai is; egyes részek le is fordíttattak (németre
Kreuzenach és Pavly által). A S. tetemes része manapság már érvényét vesztette.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|