Emánuel, svéd tudós és szektaalapító, szül. Stockholmban
1688 jan. 29., meghalt Londonban 1772 márc. 29-én. Atyja Swedberg Feszter
skarzi püspök volt. Tanulmányait az upsalai egyetemen végezte s négy éven át
Angliában, Hollandiában, Francia- és Németországban utazott. Visszatérvén
hazájába, XII. Károly svéd király bányatanácsossá nevezte ki s mint katonai
mérnök is több szolgálatot tett királyának. A család 1719. nemességet nyert s
ekkor nyerte Swedberg helyett S. nevét. Ha S.-ot néha grófnak v. bárónak
címezik, ez tévedés s onnan eredhet, mert a svéd nemesi parlamentnek tagja
volt. Ezen időben erőműtani és közgazdaászati problemák fejtegetésével
foglalkozott, algebrai rövid értekezéseket irt; 1724. felajánltatott neki az
upsalai egyetemen a matematikiai tanszék, de amelyet nem fogadott el. Majd
elhagyván e nemü tanulmányait, 11 évig hallgatott s hivatala kötelességeinek
teljesítésére s a bányászat és fémolvasztás rendszerének tudományos megiréséra
s a teremtés kezdete elméletének megállapítására szentelte életét. Ezen
tanulmányainak eredménye Opera philosophica et mineralia (1734) c. műve. Ezen
munkáját ugyanezen évben követte egy másik a Végtelenről és a teremtés
végokáról, a lélek és test közötti összeköttetésről, melyben a lelket mint
lényegében véve a nappal ugyanazon egy anyagot tünteti föl. Ugyanezen kérdéssel
foglalkoznak Oeconomia regni animalis (2 kötetben 1741) és Regnum animale (be
nem fejezve, 3 köt., 1744-45) művei is. 1747. lemondott bányatanácsosi
állásáról, hogy látnoki hivatásának élhessen. Ezen új minőségében Arcana
coelestia c. 1756. Londonban kiadott művében lépett először a világ elé. Szól
ebben és pedig mindenütt a legmélyebb miszticizmussal, a szentirásról, melyet
miden betüjében és pontocskájában szentnek tart; Jézus Krisztusról, ki testi
alakot öltött magára; a Szentlélek nem más, mint a megváltott emberiség
kifolyása; az egyház a mult században végére jutott és S. 1757. látta az utolsó
ítéletet a lelkek világában. Ekkor egy új világ nyilott meg, melyet a Jelenések
könyvében levő Uj-Jeruzsálem jelez, melynek előhirnöke ő s tanai az ő irataiban
találhatók fel. S. különösségeihez tartozott annak hirdetése is, hogy ő több,
már régen elhalt nevezetes emberrel, Dávid királlyal, Pál apostollal, XIV.
Lajos francia királlyal összeköttetésben áll, és míg amazokat az elkárhozottak,
ezt a boldog szentek között találta föl. Nemcsak a földről, hanem a holdról és
a bolygókról való lelkekkel is összeköttetésben volt ő. Érdekes az életről való
tanítása is. Szerinte egyedül Isten él; halott az egész teremtés, halott az
ember, s ezeknek látszólagos élete nem más, mint Istennek bennök való
jelenléte. S. nem akart külön felekezetet alakítani. Mikor azt hirdette, hogy a
keresztény egyház végére jutott, abban reménykedett, hogy a pogányok között új
egyház fog alakulni, de későbben ezen reménye hirdetésével felhagyott, a
swedenborgiánusok, vagy amint ők magokat nevezni szokták a «Jelenések könyvében
jelzett új Jeruzsálem új egyháza», 1788. szervezkedtek önálló testületté. S.
teologiai iratait a mennyországból jött kijelentéseknek tartják. Számuk sohasem
emelkedett nagyra. Nagy-Britanniában 4000 léleknél kevéssel vannak többen s
körülbelül ugyanannyian lehetnek az északamerikai Egyesült-Államokban is.
Szétszórva és csekély számmal találhatók még swedenborgiánusok Francia-,
Német-, Svéd- és Oroszországban. 1810. szerveztetett S. iratainak nyomatására
és terjesztésére egy S.-társulat, melynek Londonban saját háza és mintegy 200
font sterling évi jövedelme van.
Forrás: Pallas Nagylexikon