Szekér
oly kocsi, melynek szekrénye nem áll rugós, hintós
aljszerkezeten. Több alkotó részei, mint minden kocsinak, az elülső és hátsó
alj és a szekérderék vagy szekrény (l. Kocsiszekrény). Az elülső aljnak részei
a tengelytőke a zsámollyal és az ezek fölött az alj- vgy derékszög körül
elforgathatóan megerősített pörgettyü, melynek külső szélein a rakoncák vannak
a Sz.-oldal támasztására. A hátsó aljnál hiányzik a pörgettyü, mert az rögzítve
van. Sz.-nél az elülső és hátsó aljat egybekapcsolja a nyujtó, mely elül
tengelytőke és zsámoly között átmegy, hátul pedig ugyanazon, de ezenkivül még a
nyujtószárnyakkal is erősbül. Hosszu Sz.-nél a Sz.-derék közepe tájékán a hasló
nevü keresztfa a nyujtóhoz kellően megerősítve szolgál a megterhelt Sz.-derék
merevbítésére. Elül az előaljhoz csatlakozik a Sz.-rúd, a rúdszárnyaival,
melyek tengelytőke és zsámoly között átmenve hátul kinyulnak és az ihával v.
juhával a nyujtófa alatt elhaladva, ez utóbbit támogatják. A tengely két
nyulványa, amelyekre a kerekek jönnek, a tengelyszárak. Az elülső
tengelyszárakra keréken kivül még a csatlás karikája jön. A csatlás átnyul a
förhézrchez s ezt a tengellyel köti össze, hogy a vonó állat az istrángon ható
húzóerejét hámfa és förhérc útján átvihesse a tengelyre, illetve az egész
Sz.-re. Fakó-Sz. az, melynek nincsen vasalása, mely tehát merő fából való.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|