Szemipelagiánusok
az enyhébb alaku pelagiánizmus követői, szt. Ágoston némely
tanításának ellenzői, tehát nem tulajdonképeni eretnekek. Különösen
Dél-Franciaország, nevezetesen Marseille jámbor és tudós papjai és szerzetesei,
amiért massiliánusoknak is mondatnak, voltak azok, akik Pelagius és szt.
Ágoston tanai között a középutat keresték, a Pelagius ellen hozott egyházi
határozatok szemmeltartásával. Feje volt ez iránynak Cassianus János (l. o.) a
s.-ictori kolostor apátja, ki elismerte ugyan az áteredő bűnt, de annak
következményeit jeletnékenyen meggyengítette; elismerte az isteni kegyelem
szükségességét, de az első kegyelmet az ember önálló jóra való akaratának
szerette volna tulajdonítani; csak ugy vélte az akaratszabadságot
megmenthetőnek, ha az üdvösség kezdete és a jóban való állhatatosság, legalább
némely esetekben, annak tulajdoníttatik. Szt. Ágoston két iratban válaszolt
(429), amelyekben az egyház tanát a kegyelemről határozottan kifejtette. Halála
után pedig Celesztin pápa 431. Gallia püspökeit felszólítja, hogy a hamis
tanokat nyomják el és szt. Ágoston rágalmazóit hallgatásra birják. Cassianus
432. az egyházzal kibékülve halt meg, de hivei még azután is védelmezték
tanítását. Tudomnyos irodalmi harc keletkezett erre, mely közel egy évszázadig
tartott, mignem annak az Orangeban 529 jul. tartott tartományi zsinat véget
vetett, amelynek határozatait II. Bonifác megerősítette.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|